آشامیدن شیر به بازتر شدن عروق و کاهش فشار خون کمک می کند

براساس مطالعه‌ای که دکتر مارک هوستون، مدیر مؤسسه فشار خون در بیمارستان سنت توماس در تنسی انجام داد، افزایش مصرف پتاسیم و کاهش سدیم می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که افرادی که روزانه 4069 میلی گرم پتاسیم مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که روزانه 1000 میلی گرم در روز مصرف می‌کردند، 49 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، براساس بررسی ملی آزمایشات بهداشتی و تغذیه‌، کمتر از 2 درصد از آمریکایی‌ها 4700 میلی گرم شیر روزانه مصرف می‌کنند. غذاهای سرشار از پتاسیم شامل شیر گاو، پرتقال، گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، موز، آلو و ماست است. افزایش چشمگیر در مصرف پتاسیم می‌تواند خطراتی از جمله مشکلات قلبی را به همراه داشته باشد، بنابراین هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل‌ها ابتدا باید با مشاور پزشکی در میان گذاشته شود.

شیر گاو همچنین حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و کلسترول است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

سلامتی استخوان با شیر

شیر برای استخوان‌ها مفید بوده زیرا منبع غنی کلسیم است، که ماده معدنی لازم برای ساخت و محافظت از استخوان‌ها و دندان‌های سالم را دارد. شیر گاو با ویتامین D غنی شده، که آن نیز باعث سلامتی استخوان‌ها می‌شود. کلسیم و ویتامین D به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کنند.

راه‌های دیگر برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان شامل فعالیت منظم بدنی و تمرین‌های قدرت، خود داری از استعمال سیگار و خوردن یک رژیم غذایی سالم که دارای نمک (سدیم) کم و پتاسیم زیاد است. بیشتر ویتامین D بدن توسط خود بدن در معرض نور خورشید ساخته می‌شود، بنابراین گذراندن زمان در خارج از منزل و در معرض نور خورشید نیز امری بسیار مهم است.

براساس این گزارش، یک مطالعه هفت ساله با منبع معتبر که رژیم‌های غذایی و فعالیت بدنی دختران نوجوان را ردیابی می‌کند، نشان داد که لبنیات و کلسیم مانع از ترک‌های ریز استخوانی ناشی از برخی از حرکات فیزیکی تکراری یا شدید نمی‌شوند. با این حال، هنوز هم شیر و فرآورده‌های شیر برای رشد استخوان در کودکان مفید شناخته می‌شوند.

شیر همچنین معمولاً با ویتامین‌های بیشماری از جمله ویتامین‌های A و D غنی می‌شود ممکن است حاوی مقادیر کمی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B12 و حدود 0.1 میلی گرم ویتامین B6 در هر فنجان باشد. منیزیم و فسفر نیز ممکن است به میزانی در آن وجود داشته باشد. برخی از این ویتامین‌ها، به ویژه A و ریبوفلاوین، در اثر قرار گرفتن در معرض نور از بین می‌روند، بنابراین شیر ذخیره شده در ظروف شفاف، مواد مغذی کمتری را به همراه خواهد داشت.

برای تشویق مصرف شیر گاو، تولید کنندگان محصولات جدیدی از جمله انواع طعم دار شیر مانند توت فرنگی یا شکلات، شیر بدون لاکتوز، شیر با امگا 3، شیرهای هورمونی یا ارگانیک و شیرهایی با میزان مختلف چربی ایجاد کرده‌اند.

با این حال، مصرف کنندگان باید به خاطر داشته باشند که برخی از شیرهای طعم دار حاوی مقادیر زیادی قند هستند. این ایده خوبی است که هنگام جستجوی برای گزینه‌های سالم‌تر، برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید.

این که بدن تنها با مصرف غذا به میزان بیش از حد مجاز کلسیم جذب کند پدیده‌ای نادر است، اما این امر یعنی جذب بیش از حد کلسیم در بدن می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته مانند یبوست، سنگ کلیه یا نارسایی کلیه ایجاد کند. همچنین خطر این قضیه می‌تواند در هنگام مصرف مکمل‌های کلسیم بیشتر باشد.کلسیم اضافی همچنین ممکن است خطر رسوب کلسیم در شریانها را افزایش داده و به میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را زیاد کند، به خصوص هنگامی که مصرف منیزیم کم باشد. میزان کلسیم قابل تحمل برای افراد سالم بالای یک سال 2.5 گرم در روز است.

مدیرگروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:

دغدغه روغن پالم افزوده بر شیر نداشته نباشیم

مدیرگروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: در شیر کم چرب و پرچرب مشکل افزودنی روغن پالم نداریم. چرا که شیری که به عنوان نیم چرب مصرف می شود، 5/2 درصد چربی دارد و نمی تواند پالم داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، تیرنگ نیستانی با بیان این مطلب گفت: براساس مطالعات انجام شده، دریافت زیاد پالم می تواند زمینه ساز برخی مشکلات باشد و گاهی نیز می تواند  تاثیری نداشته باشد.

وی افزود: شیر وقتی از پستان گاو دفع می شود، حدود 3 درصد چربی دارد و شیری که به عنوان شیر نیم چرب مصرف می کنیم، 5/2 درصد چربی دارد. بنابراین این شیر با وجود چربی، نمی تواند پالم داشته باشد.

مدیرگروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بیان کرد: مواد لبنی پرچرب همچون ماست می تواند 5 تا 7 درصد چربی داشته باشد. و تصور عموم بر این است که باید به این مواد لبنی، خامه اضافه شود. اما گاهی از چربی های گیاهی استفاده می شود. البته افرادی که شیر نیم چرب یا کم چرب استفاده می کنند نباید دغدغه روغن پالم افزوده داشته باشند. چون چربی چه پالم  و چه چربی لبنی، گران و هزینه بر است.

نیستانی تمرکز گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور را بر ریزمغذی ها، غنی سازی و مراقبت تغذیه در کشور دانست که البته مطالعات بالینی مرتبط با همین موضوعات را انجام می دهیم.

استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي:

افزودن وایتکس در شیر صحت ندارد

وحید مفید استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي اعلام کرد: در یک برهه زمانی کارشناسی از روی ناآگاهی، بحث وایتکس در داخل شیر را مطرح کرد و موج های رسانه ای این مسئله را در کشور گسترش دادند و نگرانی هایی بین مردم ایجاد کردند.

به هیچ وجه ضرورتی برای افزودن وایتکس در شیر وجود ندارد و اگر این ماده را به عنوان اثر ضد میکروبی بدانیم، وقتی دامداری های ما مجهز به امکانات هستند و شیر را بعد از دوشیدن سرد می کنند، کیفیت آن در حد اعلا حفظ می شود.

وی افزود: هیچ دلیلی برای اضافه کردن وایتکس به شیر وجود ندارد و این مسئله دروغی از روی ناآگاهی بود و صحت ندارد.

استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بیان کرد: اگر وایتکس به شیر اضافه شود، بوی وایتکس یا کلر در شیر مشخص می شود و این شیر توسط مصرف کننده قابل تشخیص است.

دکتر مفید در ادامه به شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده اشاره کرد و گفت: مجوزهای بهداشتی شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده، مرتبط با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد جهان است. چون آن ها براساس پروتکل ها و  دستورالعمل هایی که دارند، ملزم هستند در ورودی کارخانه ها ، کیفیت شیر را کنترل کنند. و اگر از استانداردهای لازم برخوردار باشد، اجازه ورود به داخل کارخانه را می دهند و در غیراینصورت برگشت داده می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مقاصد شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده، انتقال  به سوی ماست بندی ها و کارگاه های سنتی غیرمجاز است که کنترلی بر شیرخام ندارند. چون که آزمایشگاهی برای کنترل آن ها وجود ندارد.

استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در پاسخ به این سوال که دلیل خوشمزگی شیر سنتی نسبت به شیر پاستوریزه چیست، گفت: مردم به مصرف چربی در موادغذایی علاقمند هستند. متخصصین تغذیه اصطلاحی دارند که هر چیزی که خوشمزه تر است، زیان آن بیشتر است. شیرهای سنتی به نوعی شیرهایی هستند که میزان درصد چربی آن بالا است.

دکتر مفید درخصوص فرهنگ سازی و ترویج مصرف شیر در کشور اظهار کرد: براساس برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم  توسعه، توجه به این نکته شده است که رساندن سرانه مصرف شیر در کشور به عنوان یکی از هدف گذاری ها باشد. این در حالی است که در برنامه پنجم،  165 کیلو سرانه مصرف شیر را هدف گذاری کرده بودند. و این هدف گذاری زمانی می تواند عملیاتی شود که از یک سو ما میزان تولید شیر خام را به حد موردنیاز برسانیم و از طرف دیگر زمینه های مصرف را ایجاد کنیم.

وی افزود: در همه کشورها، سرانه مصرف شیر متفاوت است. اما یکی از دلایل پایین بودن سرانه شیر به دلیل عدم فرهنگ سازی از سوی متخصصین است.

استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: برای اینکه تولید شیر خام را به آن حد برسانیم باید در توسعه دامداری ها کار کنیم که ما هم در تولید به این عدد نرسیدیم. در حال حاضر دامداران، 10 تا 11 میلیون تن شیر تولید می کنند. این در حالی است که این عدد برای صنایع لبنی پایین است.

دکتر مفید درباره سم آفلاتوکسین در شیر و لبنیات گفت: این سم می تواند در شیر و فرآورده های دامی از طریق غذای دام منتقل شود  و منشا آن خوراکی است. اما اینکه این سم در شیرهای ایران وجود دارد یا نه، احتمال دارد یک زمانی که در گاوداری های سنتی بیشتر از نان خشک های کپک زده استفاده می شد یا در خوراک دام مصرفی در دامداریهای سنتی بودند این مشکل را داشتیم. اما طی دو دهه اخیر روند تغییر دامداری های ما از سنتی به صنعتی شتاب گرفته است  و ما دامداری هایی داریم که حداقل از 10 تا 15 تن تا 300 تن شیر به طور روزانه تولید می کنند.

وی افزود:  تامین خوراک دامی در مبادی کنترل شده است و وقتی این کنترل ها انجام می شود آفلاتوکسین در خوراک دام وجود ندارد. بسیاری از تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده، ثابت کرده است که آزمایشاتی که انجام شده میزان آن در شیرهای تولیدی در کشور ناچیز و پایین تر از تولید مشخص شده در استانداردها بوده است. چرا که در استانداردها حد مجازی برای آفلاتوکسین مشخص کردند که این حد مجاز با توجه به سرانه مصرف کشورهای مختلف نیز متفاوت است.

دکتر مفید ادامه داد:  استانداردی که ما در کشور داریم از استانداردFDAآمریکا سخت تر است. اما حد استاندارد ما از اتحادیه اروپا بالاتر است. در حالی که بیشتر شیرهایی که در ایران تولید می شود این حد را در نزدیک اتحادیه اروپا دارند. اما هیچ نگرانی در مورد شیر سم آفلاتوکسین وجود ندارد و خوراکی که دام ها مصرف می کنند، کاملا قابل کنترل است.

همچنین در ادامه پروین میرمیران  مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی اعلام کرد: مصرف شیرهای غیر پاستوریزه، امکان دارد بیماریهای عفونی، میکروبی و انواع اسهال ها را به دنبال داشته باشد. اما اولویت ما سالم بودن شیر است و می توانیم از  شیر پاستوریزه یا هموژنیزه با حفظ ارزش غذایی آن استفاده کنیم.مصرف شیر برای سلامت بدن ضروری است اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می تواند باعث بیماری های خطرناکی شود. در حال حاضر تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که استریلیزه و هموژنیزه کردن شیر، بهداشت آن را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه در لبنیات  نباید از روغن پالم استفاده شود، بیان کرد: البته در انواع لبنیات بخصوص ماست به منظور بهبود طعم و مزه، روغن های خوراکی اضافه می کنند و ممکن است که مصرف مکرر آن برای سلامتی مشکل ساز باشد. بنابراین در اصالت و برچسب های تغذیه ای کالاهای خوراکی باید به میزان و نوع چربی افزوده شده به آن به طور دقیق اشاره شود.

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی در ادامه به مصرف روزانه شیر در گروه های مختلف سنی تاکید کرد و گفت: برای کودکان توصیه شده که روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنند و در مورد کودکان دو سال به بالا توصیه به مصرف شیر کم چرب و کودکان زیر دوسال طبق علم روز و نظر اسلام توصیه به مصرف شیر مادر شده است. تغذیه با شیر مادر مناسبترین نوع تغذیه برای شیرخوار است. پس از زایمان، هیچ لحظه ای را برای شروع تغذیه با شیر مادر نباید از دست داد. چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی هایی زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم هستند و شیر مادر حدود 4 درصد چربی دارد. در حال حاضر علم روز به این نتیجه رسیده که مادران در سراسر دنیا و حتی آمریکا تشویق می شوند تا به فرزندانشان شیر خود را بدهند.

میرمیران ادامه داد:  طبق تحقیقات انجام شده، شیرمادر برای رشد جسمی و ذهنی کودک با وجود چربی، برای رشد غشاهای سلولی موثر است. کودکانی که شیر مادر دریافت می کنند، در مقابل بیماری هایی همچون سرطان، ام اس و سایر بیماریها مقاوم هستند. چرا که شیر مادر سرشار ازایمونوگلوبین های تقویت کننده سیستم ایمنی است.

وی همچنین در مورد کودکانی که شیر مادر را مصرف نمی کنند، اظهارکرد: عدم مصرف شیر مادر نرمی استخوان را به دنبال دارد و در الگوهای غذایی و راهنماهای روزانه گفته می شود که نوزادان باید شیر مادر را دریافت کنند.

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه درباره تاثیرگذاری مصرف شیر بر استخوان ها گفت: افرادی که تا سن بلوغ شیر را تا دو لیوان مصرف می کنند، از رشد استخوانی بهتری برخوردار هستند. یعنی رشد آن ها، متناسب با قد و ژنتیک خانواده خواهد بود. اما افرادی که شیر کمتر مصرف می کنند ممکن است از جهت قدی به حد پتانسیل نرسند.

میرمیران بیان کرد: شیر در گروه لبنیات بیشترین تاثیر را نشست کلسیم بر استخوان ها دارد تا ماست و پنیر و …  . بنابراین برای جلوگیری از نرمی استخوان در کودکان شیر را توصیه و در بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های نواحی مختلف استخوان ناحیه دست و… نیز توصیه به مصرف لبنیات به ویژه لبنیات غنی شده از ویتامین D می شود. چون جذب کلسیم با ویتامین D افزایش می یابد. بنابراین اگر کلسیم در کنار ویتامین D باشد جذب آن بهتر است و پیشگیری از پوکی استخوان پیشگیری می کند. برای همین به افراد مسن توصیه می شود یک تا دو لیوان شیر به طور روزانه به منظور جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند.

وی در ادامه به تاثیر مصرف شیر بر استحکام دندان ها تاکید کرد و گفت: چون ترکیب شیر از کلسیم است توصیه به دریافت شیر برای استحکام دندان می کنیم.

فهرست