معرفی کتابخانه:

کتابخانه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای پیشینه ۴۰ ساله میباشد.این کتابخانه در دو طبقه به مساحت حدود ۷۰۰ مترمربع در منطقه شهرک غرب بنا شده است.

رسالت کتابخانه:

شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان

فرآهم آوری منابع و اطلاعات علمی موردنیاز استفاده کنندگان

راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی

اطلاع رسانی در حوزه های موضوعی مربوطه

کمک به پیشرفت برنامه های آموزشی در کلیه گرایش های رشته علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه

کمک به پیشرفت برنامه های پژوهشی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه

کمک به ارتقای دانش تخصصی کتابداران کتابخانه

اهداف کتابخانه

پشتیبانی اهداف آموزشی ، پژوهشی دانشکده  علوم تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و سایر کاربران
  –  بکار گیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی ، منابع ، و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات ، افزایش دسترسی به آن ،و عرضه فعالانه خدمات .
  – گرد آوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی – تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت دانشکده و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخ گویی هر چه بیشتر به نیاز مراجعان.
 –  گرد آوری و سازمان دهی مجموعه ای از کتب ، نشریات ادواری ، مواد دیداری و شنیداری ، پایان نامه ها ،و سایر مواد و منابع مورد نیاز برنامه هـــای آموزشی ، طرح های تحقیقاتی ، و پایان نامه های دانشجویان .
 –  گرد آوری و سازمان دهی مجموعه ای از منابع عمومی و تخصصی .
 –  تهیه راهنماها و بروشورهایی به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه .
 –   تدوین و اجرای برنامه های آموزش استفاده از کتابخانه برای دانشجویان و اساتید .
 –   سازمان دهی موثر مجموعه به منظور افرایش میزان دسترسی به آن .
 –   استخدام و بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص و تلاش برای رشد و ارتقای سطح علمی آنان .
 –   گرد آوری فعالیت های کتابخانه وگزارش آن به مقام مافوق .

منشور اخلاقی

 

منشور حقوق استفاده کنندگان کتابخانه  های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به دلیل نقش اطلاعات در سلامتی و کاهش خطاها، علوم روزآمد در خدمات کتابداری و رفتار اطلاع‌رسانی را در چارچوب اخلاق حرفه‌ای دریافت نماید.

برای استفاده مطلوب از کتابخانه، از کتابدار راهنمایی بخواهد و در مقابل پرسش‌هایش ناآگاه تلقی نشود.

از شرایط فیزیکی استاندارد و دارای ارگونومی برای مطالعه بهره‌مند شود. مانند: اکوستیک، نور، رطوبت، دما، تهویه، میز، صندلی، و سایر تجهیزات و امکانات

در کنار میزهای مطالعه، منابع الکترونیکی، وب سایت آن سازمان، خبرنامه، تازه‌های کتابخانه و همچنین برنامه زمان‌بندی آموزش استفاده کنندگان را مشاهده نماید.

به مجموعه کتابخانه در چارچوب سیاست مجموعه سازی(چاپی و الکترونیکی) به جز موارد استثنایی دسترسی داشته باشد.

هر مراجعه کننده‌ای حق دارد نطر خود را در زمینه انتخاب، خرید، سفارش، و سایر فرایندهای کتابخانه در طول سال ابراز نماید.

بخشی از منابع کتابخانه‌های مراکز درمانی، به آموزش بیماری‌ها با جامعیت و روزآمد اختصاص یابد و فهرست‌های آن به بخش‌های بالینی مرتبط، با هماهنگی مدیر واحد بالینی، جهت اطلاع رسانی، ارسال شود.

در کتابخانه‌های مراکز تحقیقاتی و آموزشی، اطلاعات مربوط به کتابخانه‌های مراکز همتای داخلی و خارجی در تابلوی اعلانات درج شود.

خدمات مشاوره اطلاعاتی در پژوهش‌هایی که محقق نیاز دارد، ارائه شود.

به باورهای فرهنگی مراجعه‌کنندگان مختلف احترام گذاشته شود و همچنین زمینه تبلیغ خارج از اهداف سازمان قرار نگیرد.

هنگام ورود به کتابخانه: ساعات کار کتابخانه، شرایط استفاده از انواع منابع و امکانات، اخبار، اطلاعیه‌ها و پلان قسمت‌های مختلف کتابخانه به وضوح مشاهده نماید.

چشم انداز کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در نظر دارد با ایجاد شرایط مناسب

در حیطه آموزشی، پژوهشی در بخش های زیر ارائه خدمت نماید و نقش موثری در ارتقاء سلامت جامعه و تولیدات علمی دانشگاه در حوزه علوم پزشکی داشته باشد:

۱- تامین مدارک و منابع علمی چاپی و الکترونیکی ) اعم از کتب ، نشریات ، بانک های اطلاعاتی ولوح های آموزشی (

۲-آموزش اعضای هیات علمی ، پژوهشگران وکارکنان واطلاع رسانی

۳- پاسخگویی به مراجعان.

۴- به روز رسانی و تجهیز کتابخانه مرکزی و کتابخانه واحدهای تابعه به آخرین امکانات کتابداری واطلاع رسانی

۵- بکارگیری نیروی انسانی کارآمد، متعهد وتوانمند

۶-ارائه خدمات باکیفیت مطلوب وافزایش رضایت مندی مراجعه کنندگان

قوانین و مقررات کتابخانه

  • رعایت سکوت مطلق در محیط کتابخانه الزامی است.
  • خوردن و آشامیدن در کتابخانه ممنوع می باشد.
  • صندلی‌های کتابخانه را به هیچ وجه نمی توان از یک طرف به طرف دیگر کتابخانه انتقال داد.
  • استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیداً ممنوع است.
  • رعایت شئونات و حجاب اسلامی الزامی است.
  • مطالعه در حین قدم زدن در سالن ممنوع است.
  • جهت عضویت در کتابخانه، دانشجویان می بایست:
  • کتاب تنها به فردی که عضو کتابخانه می‌باشد امانت داده می شود.
  • نشریات، پایان‌نامه‌ها و طرحهای تحقیقاتی به هیچ عنوان قابل امانت نبوده و از کتابخانه خارج نمی شوند.
  • دانشجویانی که عضو کتابخانه نیستند، تنها در محیط کتابخانه می توانند از کتابها استفاده نمایند.
  • فقط شخص امانت گیرنده در قبال کتابخانه مسئول می باشد و در صورت بروز اشکال هیچگونه عذری پذیرفته نیست.
  • به همراه آوردن کتاب، جهت تمدید آن الزامی است.
  • در موارد خاص مانند کتابهایی که تعداد نسخه های کافی از آنها در کتابخانه موجود نبوده و یا در ایام امتحانات و مواردی از این قبیل تمدید صورت نمی گیرد.
  • تمدید کتابهایی که با تأخیر بازگردانده می شوند به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد.
  • به ازای هر نوبت تأخیر در بازگشت کتابها در نوبت بعدی به فرد امانت گیرنده کتاب امانت داده نمی‌شود.
  • چنانچه امانت گیرنده مواد امانت گرفته شده از کتابخانه را گم نماید، موظف به تهیه و تحویل آن در کوتاهترین مدّت می‌باشد و تشخیص چگونگی امر به عهده مسئول کتابخانه می‌باشد.
  • چنانچه مواد امانتی گمشده نایاب گردیده باشد امانت گیرنده بایستی با صلاحدید مسئول و نیاز کتابخانه کتابی را جایگزین نماید.

 

 زمانبندی و ثبت نام کارگاه ها

  • جهت شرکت در کارگاه‌های آموزشی کتابخانه نماینده هر کلاس می‌تواند در صورت نیاز به معاونت پژوهشی مراجعه نماید و درخواست خود را ابلاغ کنند. بعد از بررسی توسط معاونت کارگاه برگزار خواهد گردید.
  • لازم به ذکر است که زمانبندی تشکیل کارگاه متناسب با نیاز دانشجویان خواهد بود.

 

منابع کتابخانه

  • کتابهای مجموعه حدود ۱۰/۰۰۰جلد کتاب فارسی و حدود ۶۰۰۰جلد کتاب لاتین میباشد
  • مجلات لاتین حدود۲۵۹ عنوان و مجلات فارسی حدود ۱۶۰ عنوان می‌باشد.
  • مجموعه شامل حدود ۶۱۶ عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و ۵۹  دکتری وحدود ۵۵۸ عنوان طرح تحقیقاتی در رشته های تغذیه و صنایع غذایی میباشد.
  • منابع دیجیتال کتابخانه شامل پایان نامه، اسناد وکتب الکترونیکی لاتین به تعداد ۳۰۰۰ فایل می‌باشد.

بخش های کتابخانه شامل:

  • بخش خدمات فنی:کلیه خدمات فنی مربوط به منابع کتابخانه با استفاده از پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه انجام می‌شود.
  • بخش امانت و مرجع: امور امانت کتابخانه از جمله ثبت نام مراجعه کنندگان و امانت منابع با استفاده از پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه انجام می‌شود. همچنین کتابخانه مجهز به سیستم حفاظت الکترونیکی و دوربین مدار بسته می‌باشد.
  • بخش نشریات و پایان نامه و اسناد: این بخش شامل پایان نامه، استاندارد، مجلات چاپی فارسی و لاتین و طرحهای تحقیقاتی انجام شده در انستیتو و دانشکده می‌باشد.
  • بخش اطلاع رسانی و بانک های اطلاعاتی:این بخش اقدام به جستجوی مقالات درخواستی مراجعان از پایگاههای خریداری شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌کند.

کارکنان کتابخانه و شرح وظایف

 

  • رئیس کتابخانه

شرح وظایف: برنامه ریزی ، سازماندهی، هماهنگی و کنترل فعالیت های کتابخانه

اقدام و نظارت بر انتخاب و خرید منابع مورد نیاز

بررسی و پیش بینی نیازهای کتابخانه

سپیده علی بیک (رئیس کتابخانه)

تحصیلات: کارشناسی مدیریت بازرگانی

سابقه کار: ۲۸ سال

تلفن:۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷

  • بخش خدمات فنی

شرح وظایف:

    ثبت منابع اعم از چاپی و الکترونیکی

    فهرستنویسی و رده بندی منابع

    ورود اطلاعات منابع در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه

    آماده سازی منابع و ارسال به مخزن کتابخانه

    الحاق فایل الکترونیکی منابع به اطلاعات کتابشناختی آنها

  همکاری با سایر بخشهای کتابخانه در مواقع لزوم

 مریم حاجی غلام سریزدی (مسئول بخش فنی)

تحصیلات: کارشناسی ارشد کتابداری

سابقه کار : ۱۸سال

تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷

 

 

  • بخش امانت و مرجع

شرح وظایف:

    راهنمایی کلیه کاربران جهت استفاده از منابع کتابخانه

    پاسخگویی به سوالات مرجع مراجعین کتابخانه

    جستجو و بازیابی اطلاعات منابع کتابخانه

    امانت ، تمدید و بازگشت منابع

    فایل و چک نمودن کتب موجود در قفسه‌ها و همچنین کتب برگشتی

    نظار ت و کنترل منابع

    انجام وجین منابع به صورت دوره ای

    بررسی و ارزیابی منابع جهت تکمیل و روزآمدسازی مجموعه کتابخانه

    نظارت بر امور سالن مطالعه

    انجام امور مربوط به تسویه حساب و فارغ التحصیلی دانشجویان

    انجام امور مربوط به عضویت

محمد مفاخری (مسئول بخش مرجع و امانت)

تحصیلات: کارشناسی کتابداری

سابقه کار: ۲۰ سال

تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۴

  • بخش پایان نامه ها و نشریات

شرح وظایف:

    ورود اطلاعات پایان نامه های عمومی و تخصصی در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه

    الحاق فایل الکترونیکی پایان نامه ها در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه

    ورود اطلاعات نشریات فارسی و لاتین در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه

    جستجوی پایان نامه و مقاله برای مراجعین  از طریق پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه

 نرگس عباسقلی (مسول بخش نشریات و پایان نامه ها)

تحصیلات: کارشناسی کتابداری پزشکی

سابقه کار: ۱۳سال

مریم راثی (مسول بخش نشریات و پایان نامه ها)

تحصیلات: کارشناسی ارشد کتابداری

سابقه کار : ۱۳ سال

تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۶۱

  • بخش اطلاع رسانی

بخش اطلاع رسانی: این بخش اقدام به جستجوی مقالات درخواستی مراجعان از پایگاههای خریداری شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌کند.همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی در این بخش صورت میگیرد.

مریم حاجی غلام سریزدی (کتابدار بخش اطلاع رسانی)

تحصیلات : کارشناسی ارشد کتابداری

سابقه کار : ۱۸ سال

تلفن تماس : ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷

سپیده علی بیک ( مدرس کارگاه)

تحصیلات: کارشناس مدیریت بازرگانی

سابقه کار ۲۸ سال

تلفن تماس ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷

 

 

 

ساعت کار کتابخانه

 در روزهای شنبه تا چهارشنبه : سالن مطالعه : ۸ صبح لغایت ۱۹ بعد از ظهر

 بخش پایان نامه و نشریات: ۸ صبح تا ۱۵ بعدازظهر

کتابخانه پنج شنبه ها و روزهای تعطیل رسمی تعطیل است

 

 

 

 

اخبار

   در راستای برنامه عملیاتی، تامین دسترسی به منابع الکترونیک و بهینه سازی این سرمایه پژوهشی و به منظور استفاده از این منابع به صورت صحیح، موثر و کاربردی پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه راه اندازی شد http://dlib.sbmu.ac.ir

افتخارات کتابخانه

کتابخانه در سال ۱۳۹۰ مفتخر به رتبه اول در بین کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده است.