معرفی کتابخانه:
کتابخانه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای پیشینه ۴۰ ساله میباشد.این کتابخانه در دو طبقه به مساحت حدود ۷۰۰ مترمربع در منطقه شهرک غرب بنا شده است.
رسالت کتابخانه:
شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
فرآهم آوری منابع و اطلاعات علمی موردنیاز استفاده کنندگان
راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
اطلاع رسانی در حوزه های موضوعی مربوطه
کمک به پیشرفت برنامه های آموزشی در کلیه گرایش های رشته علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه
کمک به پیشرفت برنامه های پژوهشی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه
کمک به ارتقای دانش تخصصی کتابداران کتابخانه
اهداف کتابخانه
پشتیبانی اهداف آموزشی ، پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و سایر کاربران
– بکار گیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی ، منابع ، و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات ، افزایش دسترسی به آن ،و عرضه فعالانه خدمات .
– گرد آوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی – تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت دانشکده و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخ گویی هر چه بیشتر به نیاز مراجعان.
– گرد آوری و سازمان دهی مجموعه ای از کتب ، نشریات ادواری ، مواد دیداری و شنیداری ، پایان نامه ها ،و سایر مواد و منابع مورد نیاز برنامه هـــای آموزشی ، طرح های تحقیقاتی ، و پایان نامه های دانشجویان .
– گرد آوری و سازمان دهی مجموعه ای از منابع عمومی و تخصصی .
– تهیه راهنماها و بروشورهایی به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه .
– تدوین و اجرای برنامه های آموزش استفاده از کتابخانه برای دانشجویان و اساتید .
– سازمان دهی موثر مجموعه به منظور افرایش میزان دسترسی به آن .
– استخدام و بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص و تلاش برای رشد و ارتقای سطح علمی آنان .
– گرد آوری فعالیت های کتابخانه وگزارش آن به مقام مافوق .
منشور اخلاقی
منشور حقوق استفاده کنندگان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
به دلیل نقش اطلاعات در سلامتی و کاهش خطاها، علوم روزآمد در خدمات کتابداری و رفتار اطلاعرسانی را در چارچوب اخلاق حرفهای دریافت نماید.
برای استفاده مطلوب از کتابخانه، از کتابدار راهنمایی بخواهد و در مقابل پرسشهایش ناآگاه تلقی نشود.
از شرایط فیزیکی استاندارد و دارای ارگونومی برای مطالعه بهرهمند شود. مانند: اکوستیک، نور، رطوبت، دما، تهویه، میز، صندلی، و سایر تجهیزات و امکانات
در کنار میزهای مطالعه، منابع الکترونیکی، وب سایت آن سازمان، خبرنامه، تازههای کتابخانه و همچنین برنامه زمانبندی آموزش استفاده کنندگان را مشاهده نماید.
به مجموعه کتابخانه در چارچوب سیاست مجموعه سازی(چاپی و الکترونیکی) به جز موارد استثنایی دسترسی داشته باشد.
هر مراجعه کنندهای حق دارد نطر خود را در زمینه انتخاب، خرید، سفارش، و سایر فرایندهای کتابخانه در طول سال ابراز نماید.
بخشی از منابع کتابخانههای مراکز درمانی، به آموزش بیماریها با جامعیت و روزآمد اختصاص یابد و فهرستهای آن به بخشهای بالینی مرتبط، با هماهنگی مدیر واحد بالینی، جهت اطلاع رسانی، ارسال شود.
در کتابخانههای مراکز تحقیقاتی و آموزشی، اطلاعات مربوط به کتابخانههای مراکز همتای داخلی و خارجی در تابلوی اعلانات درج شود.
خدمات مشاوره اطلاعاتی در پژوهشهایی که محقق نیاز دارد، ارائه شود.
به باورهای فرهنگی مراجعهکنندگان مختلف احترام گذاشته شود و همچنین زمینه تبلیغ خارج از اهداف سازمان قرار نگیرد.
هنگام ورود به کتابخانه: ساعات کار کتابخانه، شرایط استفاده از انواع منابع و امکانات، اخبار، اطلاعیهها و پلان قسمتهای مختلف کتابخانه به وضوح مشاهده نماید.
چشم انداز کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در نظر دارد با ایجاد شرایط مناسب
در حیطه آموزشی، پژوهشی در بخش های زیر ارائه خدمت نماید و نقش موثری در ارتقاء سلامت جامعه و تولیدات علمی دانشگاه در حوزه علوم پزشکی داشته باشد:
۱- تامین مدارک و منابع علمی چاپی و الکترونیکی ) اعم از کتب ، نشریات ، بانک های اطلاعاتی ولوح های آموزشی (
۲-آموزش اعضای هیات علمی ، پژوهشگران وکارکنان واطلاع رسانی
۳- پاسخگویی به مراجعان.
۴- به روز رسانی و تجهیز کتابخانه مرکزی و کتابخانه واحدهای تابعه به آخرین امکانات کتابداری واطلاع رسانی
۵- بکارگیری نیروی انسانی کارآمد، متعهد وتوانمند
۶-ارائه خدمات باکیفیت مطلوب وافزایش رضایت مندی مراجعه کنندگان
قوانین و مقررات کتابخانه
زمانبندی و ثبت نام کارگاه ها
منابع کتابخانه
بخش های کتابخانه شامل:
کارکنان کتابخانه و شرح وظایف
شرح وظایف: برنامه ریزی ، سازماندهی، هماهنگی و کنترل فعالیت های کتابخانه
اقدام و نظارت بر انتخاب و خرید منابع مورد نیاز
بررسی و پیش بینی نیازهای کتابخانه
سپیده علی بیک (رئیس کتابخانه)
تحصیلات: کارشناسی مدیریت بازرگانی
سابقه کار: ۲۸ سال
تلفن:۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷
شرح وظایف:
ثبت منابع اعم از چاپی و الکترونیکی
فهرستنویسی و رده بندی منابع
ورود اطلاعات منابع در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه
آماده سازی منابع و ارسال به مخزن کتابخانه
الحاق فایل الکترونیکی منابع به اطلاعات کتابشناختی آنها
همکاری با سایر بخشهای کتابخانه در مواقع لزوم
مریم حاجی غلام سریزدی (مسئول بخش فنی)
تحصیلات: کارشناسی ارشد کتابداری
سابقه کار : ۱۸سال
تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷
شرح وظایف:
راهنمایی کلیه کاربران جهت استفاده از منابع کتابخانه
پاسخگویی به سوالات مرجع مراجعین کتابخانه
جستجو و بازیابی اطلاعات منابع کتابخانه
امانت ، تمدید و بازگشت منابع
فایل و چک نمودن کتب موجود در قفسهها و همچنین کتب برگشتی
نظار ت و کنترل منابع
انجام وجین منابع به صورت دوره ای
بررسی و ارزیابی منابع جهت تکمیل و روزآمدسازی مجموعه کتابخانه
نظارت بر امور سالن مطالعه
انجام امور مربوط به تسویه حساب و فارغ التحصیلی دانشجویان
انجام امور مربوط به عضویت
محمد مفاخری (مسئول بخش مرجع و امانت)
تحصیلات: کارشناسی کتابداری
سابقه کار: ۲۰ سال
تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۴
شرح وظایف:
ورود اطلاعات پایان نامه های عمومی و تخصصی در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه
الحاق فایل الکترونیکی پایان نامه ها در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه
ورود اطلاعات نشریات فارسی و لاتین در پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه
جستجوی پایان نامه و مقاله برای مراجعین از طریق پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه
نرگس عباسقلی (مسول بخش نشریات و پایان نامه ها)
تحصیلات: کارشناسی کتابداری پزشکی
سابقه کار: ۱۳سال
مریم راثی (مسول بخش نشریات و پایان نامه ها)
تحصیلات: کارشناسی ارشد کتابداری
سابقه کار : ۱۳ سال
تلفن تماس: ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۶۱
بخش اطلاع رسانی: این بخش اقدام به جستجوی مقالات درخواستی مراجعان از پایگاههای خریداری شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی میکند.همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی در این بخش صورت میگیرد.
مریم حاجی غلام سریزدی (کتابدار بخش اطلاع رسانی)
تحصیلات : کارشناسی ارشد کتابداری
سابقه کار : ۱۸ سال
تلفن تماس : ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷
سپیده علی بیک ( مدرس کارگاه)
تحصیلات: کارشناس مدیریت بازرگانی
سابقه کار ۲۸ سال
تلفن تماس ۲۲۳۵۷۴۸۴ داخلی ۳۵۷
ساعت کار کتابخانه
در روزهای شنبه تا چهارشنبه : سالن مطالعه : ۸ صبح لغایت ۱۹ بعد از ظهر
بخش پایان نامه و نشریات: ۸ صبح تا ۱۵ بعدازظهر
کتابخانه پنج شنبه ها و روزهای تعطیل رسمی تعطیل است
اخبار
در راستای برنامه عملیاتی، تامین دسترسی به منابع الکترونیک و بهینه سازی این سرمایه پژوهشی و به منظور استفاده از این منابع به صورت صحیح، موثر و کاربردی پرتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه راه اندازی شد http://dlib.sbmu.ac.ir
افتخارات کتابخانه
کتابخانه در سال ۱۳۹۰ مفتخر به رتبه اول در بین کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده است.