جلسه مرکز نوآوری و مرکز رشد برگزار شد

 

جلسه مشترک حوزه نوآوری معاونت علمی و‌‌‌‌‌ نوآوری ریاست جمهوری و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با محوریت ‌‌مرکز نوآوری و رشد انستیتو برگزار شد
جلسه مرکز نوآوری و مرکز رشد با حضور دکترجلال الدین میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر مریم ملونی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مرتضی عبداللهی معاون پژوهشی انستیتو، دکتر وحید مفید رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو و استاديار دانشکده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، خانم دکتر ابراهیمی معاون اداره کل نواوری ، دکتر حیدری معاون شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ، مهندس علی پایکار معاون مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دکتر علیرضاکریمی رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار، زنجیره گندم، آرد و نان و مهندس خیابانی مشاور مرکز رشد و نوآوری انستیتو برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکترجلال الدین میرزای رزاز درباره تاسیس انستیتو گفت: به واسطه تاسیس انستیتو در سال 38 ، اساسنامه این مرکز قبل از انقلاب مصوب و ابلاغ شد و بعد از انقلاب این اساسنامه در مجلس شورای اسلامی  با یک تغییر مختصر در سال 70 مورد بازبینی قرار گرفت و در حال حاضر به قوت خود در حال برقرار است.
وی افزود: ما در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور یک ماهیت صنایع غذایی داریم که این ماهیت به عنوان یکی از سایر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قراردارد که هر سال در دو رشته علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشجو جذب می کنیم. انستیتو از جهت شخصیت حقیقی بعد ملی و بین المللی دارد که در بعد ملی گرایش آن به سوی وزارت بهداشت است و ما در آنجا شورای عالی انستیتو  داریم و در بعد بین المللی در شرق مدیترانه حدود 6 کشور هستند که ما پایگاه منطقه ای در بحث غذا و تغذیه آن جا هستیم.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درباره طرح ملی بررسی مصرف بیان داشت:  وظیفه سازمانی انستیتو اینست که هر 10 سال یکبار در وظایف ذاتی خود، سرانه مصرف تمام موادغذایی را که در ایران مصرف می شود را طی یک طرح ملی بزرگ بررسی کند و دیتای خروجی را در اختیار دولت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد که با توجه به آن ها در حوزه سیاستگذاری غذا و تغذیه قرار بگیرد.
دکتر رزاز گفت: پنجمین دوره طرح ملی بررسی مصرف در حال انجام است که طی چند ماه آینده نتایج آن استخراج می شود. طی این طرح میزان مصرف همه اقلام خوراکی و غذایی آن مشخص می شود که هر ایرانی بطور متوسط چه میزان برنج و نان طی 24 ساعت مصرف می کند. .
وی ادامه داد: براین اساس وزارت جهادکشاورزی باید تحلیل کند که چه میزان ما بودجه گندم و چه میزان نیاز به واردات داریم. چرا که امنیت غذایی از 4 پارامتر برخوردار است و دسترسی یکی از این پارامتر ها است.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درباره مرکز نوآوری و رشد بیان داشت: این مرکز طی چهارسال گذشته در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی تاسیس شد. با توجه به مشکلات موجود در کشور، ایجاد یک ساختار، خلاقیت و نوآوری کار سختی است و خروجی که از این سرمایه گذاری خواهیم داشت، ایجاد شغل، کسب درآمد و چرخه اقتصاد است.
دکتر رزاز تصریح کرد: ما در کشور در حال توسعه زندگی می کنیم و باید از همه امکانات به نحو احسن استفاده کنیم . شرایط اقتصادی ما به شکلی است که ماهیانه 5/1 میلیارد تومان دستمزد پرداخت می کنیم.
وی با بیان اینکه در مرکز نوآوری و رشد فاز سوم را آغاز کردیم، اظهارداشت: فاز سوم با بودجه ای که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کردیم، آغاز شد و 150 متر با هزینه 700 میلیون تومان نیز به این مرکز اضافه می شود و توسعه می یابد.
براساس این گزارش، دکتر وحید مفید رئیس مرکز رشدونوآوری غذاوتغذیه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه این جلسه درباره پیشینه مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی گفت: راه اندازی مرکز نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از سال 1395 و پس از امضای تفاهم نامه مابین ریاست انستیتو و معاونت  نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. به موازات آن اقدامات لازم برای اخذ مجوز مرکز رشد و براساس اساسنامه منطبق با دستورالعمل مصوب وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی آغاز و در تاریخ 25 مهرماه 1395 به تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی رسیده و به طور رسمی از تاریخ 25 آبان 1395 با ابلاغ آن توسط وزیر بهداشت رسمیت یافت.
وی نتایج فعالیت مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی را شامل جذب کارآفرینان و شرکت ها برای رشد ایده های خلاقانه هایشان، کارنامه موفق در رشد مقدماتی با جذب و استقرار ایده های نو و کارنامه موفق در عملکرد براساس معیارهای سنجش وزارت بهداشت است.
دکتر مفید در ادامه به اهداف مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در سال 99 اشاره کرد و بیان داشت: تنظیم شرایط و چرخه ها در جهت تسهیل و تسریع در به ثمر رساندن تجاری ایده های نوآورانه، ایجاد سکوی دریافت تا تجاری سازی ایده برای تعامل بی واسطه ذینفعان و خدمت رسانی به سایر مراکز رشد و شتابدهی، پیگیری تاسیس صندوق نواوری غذا و تغذیه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و صنایع غذایی، پیگیری ایجاد و فعال شدن دبیرخانه شورای فناوری غذا که مقرر شده در انستیتو باشد، اطلاع رسانی و تلاش در جهت معرفی مرکز رشد و نوآوری در سطح ملی و جذب و هدایت افراد، گروه ها و انجمن های فعال در این راستا و ارتباط موثر با سازمان های مشابه در خارج از کشور برای جهانی سازی ایده های نوآورانه از اهداف این مرکز در سال 99 است.
وی درباره چگونگی حمایت دفتر نوآوری و کسب و کارنوین از مرکز نوآوری و رشد انستیتو گفت: مساعدت در تسریع در شناسایی شرکت های خلاق و دانش بنیان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور همکاری در برگزاری کارگاه های آموزشی در جهت توانمندسازی کسب و کارهای نوین مرکز رشد و نوآوری انستیتو، سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای نوپای هسته ها و شرکت های مستقر در انستیتو تغذیه ، اعطای کمک های بلاعوض کسب و کارهای نوپا به طرح های میزبانی شده مرکز رشد از طریق این مرکز تا سقف 100 میلیارد ریال، مساعدت برای صندوق نوآوری غذا  و تغذیه تا مهرماه 99  و مساعدت در راستای تشکیل و فعال شدن شورای فناوری غذای کشور از حمایت های دفتر نوآوری و کسب و کارنوین از مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور می تواند باشد.
بنابراین گزارش، مهندس خیابانی مشاور مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه گفت: برای رشد این مرکز نباید اجازه بدهیم این مسئله از جاده اصلی خود خارج شود.
وی افزود: سرمایه گذارانی وجود دارند که درنظر دارند با ما صحبت کنند و ما را قبول دارند. یکی از اهداف ملی که ما در مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور قرار ندادیم، حفظ خلاق بودن خود برای نوآوری است. این در حالی است که ما از متخصصان داخلی و خارجی برخوردار هستیم و افراد داوطلب نیز وجود دارند که می توانند به ما کمک کنند.
مهندس خیابانی کلیدی ترین فرد در مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور را صاحب ایده دانست و بیان داشت: ایده را باید بدانیم که چگونه ارزیابی کنیم. در بحث امنیت غذایی پیشگیری از زاِیدات است. فرد شاید در ظاهر فرد نوآورانه نباشد اما حالت مینیاتوری خواهد داشت.
مشاور مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: ایده ای را پرورش می دهیم، اجرا، آماده سازی و بررسی می کنیم که در صورتی که قابل عرضه باشد، به میان می آوریم. اما باید بدانیم ایده موردنظر قابلیت تجاری شدن دارد؟
مهندس خیابانی از دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درخواست حمایت کرد.
همچنین در ادامه دکتر مرتضی عبداللهی معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از سایر دانشگاه ها به ما لطمه می زند. اگر در کنار انستیتو رشته برق، کامپیوتر و … بود، می توانستیم تعامل داشته باشیم و کار را به خوبی پیش ببریم.
وی افزود: ما در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با کمبود تعداد افرادی که ایده های خود را ارایه دهند، مواجهه هستیم که باید در این زمینه همفکری داشته باشیم تا راه حلی پیدا کنیم. مکانیسمی که در دانشکده فنی جواب می دهد، الزاما در انستیتو جواب نخواهد داد.
براساس این گزارش، دکتر مریم ملونی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه جلسه مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورگفت: ما چهار بخش را مورد هدف قرار دادده ایم که درنظر داریم در صنعت غذا در کشور یک ارزش افزوده خاصی شکل بدهیم و آن چیزی که باید در حوزه سلامت کشور تعلق بگیرد را محقق کنیم. به طوری که وضعیت رقابتی ایجاد کنیم و نگاهمان را از امنیت غذایی بالاتر ببریم.
وی افزود: نگاهی که مدنظر ما استف نگاه زنجیره ارزش بر فعالیت هایی که داریم، است. با این رویکرد که بتوانیم به صورت خوشه ای در هر بخش از صنعت غذا، ظرفیت های کشور را می توانیم همگرا کنیم. و با هم افزایی در این همگرایی، خوشه های تخصصی زیرمجموعه این حوزه ها می تواند اتفاق بیفتد و در نهایت با ایجاد یک رویکردهای تعامل ارکان مختلف زیرخوشه ها بتوانیم در سطح کشور گسترش بدهیم و ساز و کار لازم را برای توسعه این صنعت فراهم آوریم.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: مجموعه برنامه هایی که درنظر داریم انجام شود، صفر تا صد فعالیت های زنجیره ارزش است که در این صنعت مدنظر ما است. در گام اول در صنعت غذا، حوزه هایی است که می تواند مزیت ایجاد کند یا ظرفیت سازی را در کشور داشته باشد. اولین گامی که ما باید در این هم افزایی انجام دهیم این است که سیاست هایمان را شفاف کنیم و به ازای هر حوزه ای که قرار است ورود پیدا کنیم، با نگاه زنجیره ارزش وارد شویم. نگاه زنجیره ارزش صنعت و نگاه زنجیره ارزش زیست بوم فناوری در صنمعت غذا اهمیت دارد.
دکتر ملونی در ادامه بیان داشت: برای رسیدن به زیست بوم صنعت غذا باید با نگاه زنجیره ای داشته باشیم و در صورتی که آن مراحل طی شود، به فراخور آن در استارتاپ هایمان نیاز به شکل گیری ایده ها و چگونگی تجاری سازی ایده ها است. و بر شرکت هایی که ایفای نقش در صنعت دارند، تمرکز کنیم.
وی تصریح کرد: اگر با نگاه زنجیره ارزش و خوشه فعالیت زیربخش ها به صنعت غذا نگاه کنیم تقریبا نگاهی را که دوستان دارند بر دونگاه صنایعی است که می توانند نگاه ویژه تری به آن ها داشته باشیم و صنایعی که به هر حال می توانند ما را به ارزآوری برسانند. ارزبری و ارزآوری  و نگاه استراتژی  در صنعت غذا هدف است. بنابراین باید توانمندی هایمان را کنار هم قرار دهیم و در نهایت به راهکارهایی که در آن حوزه ما را به سرمنشا خودش می رساند، برسیم. لازم به ذکر است  که در هر استانی قابلیت هایی وجود دارد که می توانیم به عنوان منطقه ای از آن استان ها در صنعت غذا پتانسیل ها استفاده کنیم.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در صنعت غذا می توانیم از دو بستر شامل ظرفیت های انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و و ظرفیتی که قرار است طی یک ماه و نیم آینده به منظور مرکز نوآوری و رشد به بهره برداری برسد و می تواند تاثیرگذار باشد، استفاده کنیم.
دکتر ملونی اظهارداشت: باید ببینیم در مرکز رشد قرار است بر رروی چه بخش هایی از صنعت تمرکز کنیم. بازیگران در این مرکز در چه حوزه هایی تلاش خواهند کرد.
وی به اهمیت آرد، نان و صنایع غذایی مرتبط با آن تاکید کرد و گفت: این حوزه را باید ساماندهی کنیم  و به عنوان صورت مسئله نخست در مرکز  نوآوری و رشد با رویکردهایی که باید پیش رو داشته باشیم و با توجه به تجربیات ارزشمند همکاران بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن و حداقل تا پایان امسال در سه حوزه به صورت کلیدی کار کنیم.
دکتر ملونی افزود: ما درنظر داریم ارتباط زنجیره ارزش به صورت کشوری برقرار کنیم. چرا که این توانایی را داریم که مراکز نوآوری و وابسته را به شکل خوشه ای در استان هایی که قابلیت دارند، نهادینه کنیم.
وی بیان داشت: ما در حوزه تجاری سازی با درخواست ها و حمایت ها در بحث پهباد فعالیت داریم. تعامل را به شرط اینکه بدانیم سیاست ما به چه شکل و با چه نقش آفرینی است،  برقرار کنیم، با نگاه زنجیره ای برنامه هدفمند خواهیم داشت.
دکتر ملونی یادآور شد: درنظر داریم چندین مرکز نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی کنیم که در چند حوزه تخصصی کار کنند که با ظرفیت هایی که در اختیار داریم، می توانیم کار را پیش ببریم

فهرست