نشریه علمی- پژوهشی علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران در پایگاه علمی scopus نمایه شد

 

دکتر تیرنگ نیستانی عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سردبیر مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران در گفتگو با روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت:  نشریه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران در تیر ماه سال ۱۳۸۵ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر گرفت و کمتر از یک سال در اردیبهشت ۱۳۸۶ موفق به کسب رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور شد.

وی ضمن اعلام برخی ویژگی ها و مشکلات مربوط افزود: در این مجله هم مقالات تغذیه و هم مقالات صنایع غذایی منتشر می گردد که البته همین امر در ارزشیابی ها برای ما مشکلاتی را از لحاظ تعداد مقالات بوجود می آورد چرا که علم تغذیه به مسایل پزشکی و بهداشتی مربوط است و صنایع در حوزه دیگری است.
دفتر مجله در خصوص تعداد نفرات، پرسنل و امکانات بسیار محدود است، به نحوی که از سال های دور تا امروز ۲ پرسنل ثابت داشتیم و همین امر موجب می شود بار کاری زیادی بر آنها تحمیل شود که به هیچ عنوان قابل قیاس با بسیاری از نشریات پزشکی کشور نیست.
همانطور که می دانید در حوزه علم یکی از معیارهای مهم دیده شدن است به طوری که مخاطبین مقالات را ببینند نقد، استفاده و استناد کنند. حال اینکه مقالات در چه پایگاه های اطلاعاتی نمایه می شوند نیز بسیار حائز اهمیت است.

سردبیر مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران با اعلام اینکه مجله انستیتو در پایگاه های اطلاعاتی بسیار خوبی نمایه شد اظهار کرد:
به یاری خدا این مجله در سایت‌های SCOPUS ، Chemical Abstracts Service،  EMRO، Index Copernicus، CINAHL، CABI، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) ، بانک اطلاعات علوم پزشکی ایران (Iran Medex) و بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)  نمایه می‌شود.

افتخاری دیگر برای انستیتو

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشکر از همکاران واحد مجله گفت: به لطف خدا و پشتکار همکاران زحمت کش واحد مجله آقایان خوش فطرت و حسینی، این نشریه موفق به نمایه شدن در Scopus شد، اتفاقی که با توجه به شرایط حال حاضر بین المللی به نوبه خود بسیار ارزشمند است.
دکتر نیستانی افزود: به دنبال این موفقیت با افزایش دقت و حساسیت در خصوص کیفیت مقالات نیازمند حفظ و ارتقاء جایگاه خود هستیم  و در این مسیر نیازمند کمک داوران و همکارانی که در حوزه علوم تغذیه و مواد غذایی پژوهش می کنند هستیم.

انستیتو تحقیقات تغذیه غیر از مجله مذکور یک مجله انگلیسی زبان به نام  Nutrition and Food Sciences Research نیز دارد که با  ۵ سال سابقه فعالیت تقریبا می توان گفت نوپا است و نیاز به حمایت دارد تا با ارسال مقالات با کیفیت به سمت ISI کردن پیش برویم. مجلات برای رشد نیازمند پشتیبانی وحمایت  هستند، وظیفه ای که بر دوش صاحبان حرف و اربابان دانش است.کاملا طبیعی ایست که در ابتدای امر هیچ مجله ای امتیاز خاصی نداشته باشد اما با تلاش و پشتکار و حمایت به آن دست می یابد.تاکید ما بر ارسال مقالات پژوهشی با کیفیت و قابل قبول کار آزمایی، کارتجربی و متا آنالیز است. از همکاران دعوت می کنم به عنوان زکات علم خود مقالات ارزشمندشان را جهت نشر در اختیار این مجله قرار دهند.در این راستا و در ابتدای کار از ریاست مجموعه درخواست میکنم مقاله بهتر و باکیفیتی را با هدف ایجاد الگو و انگیزه برای اعضای هیئت علمی به ما اختصاص دهند چرا که شخصا اعتقاد دارم این امر مهم سرمایه گذاری برای آیندگان است.

 

فهرست