عضو انجمن علمی تغذیه با شیر مادر: مادران نباید ساعت شیردهی را زمان‌بندی کنند

به گزارش روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دکتر ناصر کلانتری عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی گفت: بهتر است که خانم‌ها قبل از دوران بارداری، مورد ارزیابی دقیق و چکاپ کامل قرار بگیرند و پس از رفع مشکلات و کمبودهای احتمالی، دوران بارداری را تجربه کنند.شخصِ باردار برای تولید یک انسان سالم، باید بدنی سالم و عاری از کمبود داشته باشد.

وی با اشاره به این که نوزاد در شش ماه ابتدایی زندگی فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند، عنوان کرد: یک نوزاد از ماه ششم تا دوازدهم باید در کنار شیر مادر، از غذاهای کمکی بهره‌مند شوند.

عضو انجمن علمی تغذیه با شیر مادر افزود: پس از ماهِ دوازدهم تا 2 سالگی کودک می‌تواند در کنار شیر مادر، غذای خانواده را مصرف کند.

وی با بیان این که شیردهی سن یا زمان معینی ندارد، اظهار داشت: در هر سنی که یک خانم شایستگی و توانمندی بارداری را داشته باشد، می‌تواند شیردهی به نوزاد را شروع کند. از زمانی که یک مادر باردار می‌شود، سینه‌ها آمادگی شیردهی را پیدا می‌کنند و فرآیند تولیدِ شیر در سینه خانم‌ها پس از تولد نوزاد به تکامل می‌رسد.

وی با بیان این که خانم‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق بارداری را تجربه کنند، توضیح داد: یک مادر قبل از باردار شدن باید مشکلاتی مانند کم‌خونی و عفونت و بیماری خاص را برطرف کند، چرا که در دوران بارداری مادر نمی‌تواند از مکمل‌های مختلف استفاده کند و برخی از مکمل‌های تقویتی در شکل‌گیری جنین اختلال ایجاد می‌کنند البته بیماری‌های معمولی اختلالی در شیردهی ایجاد نمی‌کنند

دکتر ناصر کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازار کتاب‌های مرتبط با حوزه سلامت و بارداری، گفت: متاسفانه بازارِ کتاب‌های حوزه سلامت آشفته است و بسیاری از مترجمان، کتاب‌هایی را ترجمه می‌کنند که حداقل 30 سال پیش در خارج از ایران به چاپ رسیده‌اند همچنین بسیاری از اخبار و مطالب حاضر در فضای مجازی کذب هستند و با یافته‌های علم تغذیه مطابقت ندارند.

دکترکلانتری با اشاره به زمانِ مناسب شیردهی، اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر باید بر اساس تقاضای کودک تنظیم شود و مادران نباید ساعت شیردهی برای نوزاد را زمان‌بندی کنند. زمان‌بندی در شیردهی بر اساس «شرایط خاص» و «نوع بیماری مادر و فرزند» قابل اجرا است و این کار حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام بگیرد.

ایشان با اشاره به زمانِ نگه‌داری شیر مادر در دمای اتاق، توضیح داد: شیر مادر در بهترین شرایط حدود 4 تا 6 ساعت در دمای اتاق می‌ماند و فاسد نمی‌شود. شیر مادر در دمای یخچال حدود 24 تا 48 ساعت بدون فساد باقی می‌ماند. مصرف سیر و پیاز طعم شیر مادر را تغییر می‌دهند، اظهار داشت: در دوران شیردهی، ما به مادران توصیه می‌کنیم که با پرهیز از موادی مانند «نوشابه‌ها» و «آبمیوه‌های پاکتی» و غیره طعم شیر خود را ارتقا دهند.
عضوهیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی افزود: عواملی مانند «تغذیه مناسب» و «آرامش» و «روان سالم» و «مکیده شدنِ مستمر سینه‌ی مادر توسط کودک» طعم و کیفیت و حجم شیر مادر را ارتقا می‌دهند و اندازه‌ی سینه‌ی یک خانم با کیفیت و میزان شیر ارتباط ندارد.

 

فهرست