نقش گیلاس در پیشگیری از بیماری ها

استویا مفید برای دیابتی ها
۲۶ خرداد ۱۳۹۸
نقش زردآلو در کاهش فشارخون
۲۹ خرداد ۱۳۹۸

گیلاس میوه ای تابستانی است که با داشتن حدود ۸۰ درصد آب نقش مهمی در برطرف کردن تشنگی ایفا می کند، همچنین این میوه منبع خوبی از پتاسیم می باشد.

از مواد مغذی دیگر گیلاس می توان به برخی ویتامینهای گروه B (B1، B2، نیاسین، بیوتین)، پیش ساز ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر اشاره کرد.

نتایج تحقیقات نشان داده است که گیلاس با داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین نقش مهمی در حفظ تعادل آب بدن و همچنین تنظیم فشار خون دارد.

از نکات قابل توجه در مورد گیلاس می توان گفت که قسمت عمده قند موجود در گیلاس از نوع سوربیتول (قند الکلی) است که جذب آن نیاز به انسولین ندارد و از این جهت گنجاندن گیلاس در برنامه غذایی روزانه افراد دیابتی توصیه می گردد.

گیلاس منبع غنی از رنگدانه های گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی است و مطالعات نشان داده می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و کاهش بیماری های التهابی از طریق پاکسازی مواد زیانبخش (رادیکال های آزاد) داشته باشد.

همچنین تحقیقات بر روی موش های دارای عدم تحمل گلوکز نشان داده است که یکی از رنگدانه های موجود در گیلاس (آنتوسیانین) اثر قابل توجهی در بهبود تحمل گلوکز دارد.

 

مینا کاویانی

سرپرست واحد آموزش همگانی

انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور