حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۲ فروردین , ۱۳۹۹ 17 شعبان 1441 Friday, 10 April , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 191 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 6 تعداد دیدگاهها : 0×

اطلاعیه ها

برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با کرونا ویروس توصیه های تغذیه ای را جدی بگیریم

شناسه : 3252 ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 16 بازدید ارسال توسط :

  رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است. به گزارش روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دکتر جلال الدین میرزای رزاز با تاکید بر نقش محوری تغذیه در کاهش […]

پ
پ

 

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

به گزارش روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دکتر جلال الدین میرزای رزاز با تاکید بر نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماری ها و جلوگیری از بروز بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت ، اضافه وزن، سندرم متابولیک، بیماری های قلب و عروق، سرطان و غیره به اثبات رسیده است، گفت : رعایت اصول تغذیه سالم می تواند تا ۵۵ درصد از بار بیماری ها را در آینده کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد بیماران بستری در بیمارستان های ایران دچار سوء تغذیه هستند، خاطر نشان کرد متاسفانه این امر باعث طولانی شدن مدت زمان اقامت و بستری بیمار شده، درمان را با اخلال جدی مواجه می کند و هزینه های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده بیمار تحمیل می کند.

وی با اشاره به برخی راهکارهای تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها بویژه در شرایط کنونی پیشگیری از آلودگی با کروناویروس تصریح کرد: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با تقسیم سیستم ایمنی به غیر اختصاصی و اختصاصی، اظهارکرد: غیر اختصاصی شامل پوست، آنزیم لیزوزوم، لایه های مخاطی گوارش و تنفس و گلبول های سفید و اختصاص شامل لنفوسیت های T و لنفوسیت های B می شود.

رئیس انجمن تغذیه ایران یکی از راهکارهای مهم و اساسی جهت تقوقت سیستم ایمنی را از اصلاح سبک زندگی برشمرد و گفت: افزایش فعالیت فیزیکی ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده روی در روز، خواب کافی و پرهیز از اضطراب برخی از این اصول است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به مداخلات تغذیه ای جهت تقویت سیستم ایمنی اظهار کرد: هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می گیرد مواد غذایی لازم یا از ذخایر داخل بدن تامین می شوند یا از طریق مصرف خوراکی ها بنابراین افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز کیس های trauma,post surgery  post نیازمند مراقبت های ویژه تغذیه ای هستند.

این متخصص علوم تغذیه با شمردن برخی توصیه های تغذیه ای و با اشاره به نقش ویتامین های E,D ، ریزمغذی ها، روی، آهن و سلنیوم در ارتقای ایمنی بدن، گفت: چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه این ویتامین ها و املاح برای بدن تامین می شود ولی در صورت وجود بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های مزمن تنفسی و نقص در سیستم ایمنی، مبتلایان می توانند با مشورت متخصصان تغذیه از طریق مصرف مکمل ها میزان لازم برای تامین سلامت خود را مصرف کنند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش ویتامین C اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر جای بحث دارد و برخی از منابع توصیه به استفاده نکردن از آن هنگام ابتلا به کرونا دارند البته دریافت آب و مایعات کافی بسیار توصیه می شود.

وی رژیم غذایی متعادل و تبعیت از هرم غذایی کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی را مفید دانست و گفت: در شرایط بیماری و هایپرکاتابولیک نیاز به افزایش دریافت کالری با مشاوره متخصص تغذیه وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش نحوه طبخ غذا در تهیه غذاهای سالم تر خاطرنشان کرد: رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ عسلی، محدودیت جدی در استفاده از سرخ کردنی ها و خودداری از زمان های پخت خیلی طولانی برای حفظ ارزش مواد غذایی، توجه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، استفاده از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوائی بیشتر از معمول همچنین حبوبات نیز در این حوزه موثر است.

وی مصرف زردچوبه، زعفران، دارچین و سیر را در ارتقای سیستم ایمنی افراد موثر دانست و گفت: مصرف پیاز خام یا سالاد و سبزیجات و روغن زیتون ، لیموترش یا نارنج همراه غذا توصیه می شود.

این متخصص علوم تغذیه مصرف میوه و مغزها را به عنوان میان وعده موثر دانست و گفت: عدم استفاده از فست فودها و عدم استفاده از غذاهای رستوران های غیر معتبر نیز در این رابطه توصیه می شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.