هفته جهانی سلامت مردان

پنج کاری که مردان می توانند برای حفظ سلامتی انجام دهند”

1-     معاینات منظم داشته باشید.

حتی اگر احساس سلامتی می‌کنید، بررسی‌های منظم سلامت (مانند فشار خون، سطح قند خون، بررسی پروستات) برای تشخیص زودهنگام مشکلات و حفظ سلامت ضروری است. سلامت روان شما نیز به همان اندازه مهم است و جستجوی کمک برای مسائل مربوط به سلامت روان، از جمله افسردگی و اضطراب، می تواند حیاتی باشد.

 

2-    از مصرف الکل پرهیز کنید.

مصرف الکل در سال 2016 باعث مرگ نزدیک به 3 میلیون نفر شد که 75 درصد آنها مرد بودند. نوشیدن الکل، خطر آسیب جدی فوری نظیر تصادفات جاده ای و خشونت را افزایش می دهد. همچنین در درازمدت باعث ایجاد اثرات سوئی مانند آسیب کبدی، سرطان و بیماری قلبی می شود. مصرف الکل همچنین می تواند با تأثیر سوء بر سلامت روان شما، بر خانواده و اطرافیان شما نیز تأثیر منفی بگذارد.

 

3-    دخانیات را ترک کنید.

مصرف دخانیات باعث ایجاد سرطان، بیماری های ریوی، بیماری های قلبی و سکته می شود و سالانه جان بیش از 8 میلیون نفر را می‌گیرد. همچنین باعث ناتوانی جنسی می شود. ترک سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای سلامت خود انجام دهید، با این کار در مدت 2 تا 12 هفته، عملکرد ریه شما بهبود می یابد و در طول یک سال خطر ابتلا به بیماری قلبی، در مقایسه با افراد سیگاری، به نصف می رسد.

4-     بهتر غذا بخورید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم به پیشگیری از دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر کمک می کند. سعی کنید بیشتر میوه، سبزیجات، حبوبات (مانند عدس)، آجیل و غلات کامل سبوس‌دار مصرف کنید. مقدار نمک را به 1 قاشق چایخوری در روز، شکر را به کمتر از 5 درصد کل انرژی دریافتی و چربی های اشباع شده را به کمتر از 10 درصد انرژی دریافتی خود محدود کنید.

 

5-     فعال تر باشید.

یک چهارم افراد به اندازه کافی فعال نیستند. بزرگسالان باید حداقل دو و نیم ساعت در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهند. فعالیت بدنی به شما کمک می کند وزن سالمی داشته باشید، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان را کاهش دهید و همچنین می تواند برای غلبه بر افسردگی کمک کند.

واژگان کلیدی: مرد، چک‌لیست، سلامت، الکل، دخانیات، ورزش، غذا، معاینه بالینی

Reference:

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/men%E2%80%99s-health-checklist

تهیه کننده: مینا کاویانی

مسئول واحد آموزش همگانی

 

فهرست