1. راهکارهای کنترل چاقی در کودکان

دکتر غزاله اسلامیان عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و دکتری تخصصی علوم تغذیه در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: روند افزایشی شیوع اضافه وزن و چاقی فقط محدود به بزرگسالان نیست و متاسفانه به ویژه در پاندمی کرونا روند افزایش وزن در کودکان و نوجوانان شدت گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با بیان این که کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان یک اقدام مهم برای سلامت آیندگان است به بیان توصیه‌هایی برای کنترل وزن آنان پرداخت.

 پیامدهای اضافه وزن و چاقی در کودکان

این استادیار دانشگاه افزود: اضافه وزن و چاقی کودکان، علاوه بر این که پیامدهای ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، قلبی عروقی، ریوی، کبدی، ناباروری و اختلالات جنسی به صورت بلوغ زودرس دارد با افت تحصیلی، غیبت از مدرسه، کاهش اعتماد به نفس و کاهش کیفیت مطالعه نیز همراه است.

اجتناب از روش‌های نادرست کاهش وزن در کودکان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، نباید با به کارگیری روش‌های نادرستِ کاهش وزن، کودکان را مبتلا به گرسنگی‌های سلولی و پنهان کنیم.

این دکتری تخصصی علوم تغذیه تاکید کرد:تشخیص به موقع اضافه وزن در کودکان در سلامت آینده آنها بسیار تأثیرگذار است و تا زمانی که رشد کودکان و نوجوانان ادامه دارد، درمان اضافه وزن و چاقی با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

نحوه تشخیص چاقی در کودکان

به گفته وی تشخیص چاقی در کودکان با استفاده از نمودارهای نمایه توده بدن برای سن انجام می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: میزان افزایش وزن مناسب در کودکان، پس از سال اول زندگی تا سن ١۰ سالگی حدود ٢ تا ٣ کیلوگرم در سال باید باشد.

به گفته استادیار دانشگاه در صورتی که کودک یا نوجوان، در بالای صدک ٩۵ نمایه توده بدن برای سن قرار گیرد، دارای اضافه وزن و چاقی است و اگر بین صدک های ۸۵ تا ۹۵ باشد، در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار دارد و پایین صدک ۸۵ به معنای وضعیت طبیعی است.

دکتر غزاله اسلامیان تاکید کرد: کودکان دارای اضافه وزن نباید تحت رژیم‌های کاهش وزن با محدودیت شدید کالری قرار گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مرحله اول، هدف متخصصان تغذیه را طراحی یک برنامه غذایی مناسب عنوان کرد که با هدف حفظ وزن یا کاهش سرعت افزایش وزن تدوین می‌شود تا با افزایش قد به تدریج کودک در وزن مناسب سنش قرار گیرد.

استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی در مواردی که کودک دارای نمایه توده بدن برای سنِ بالای صدک ٩۵ یا بین ٨۵ تا ٩۵ است و دارای فاکتورهای خطر دیگری مانند ابتلا به دیابت باشد، کاهش وزن بسیار تدریجی زیر نظر متخصص تغذیه، توصیه می‌شود.

توصیه‌هایی برای کنترل وزن کودکان

این متخصص تغذیه یادآور شد: بخش اعظم ذائقه آموختنی است و کودکان از والدین خود، غذاخوردن را می‌آموزند. بنابراین والدین نقش مهمی در شکل گیری الگوی غذایی کودک خود دارند.

دکتر اسلامیان برقراری نظم در ساعات خواب و بیداری را در رشد و کنترل وزن کودکان بسیار تأثیرگذار عنوان کرد.

وی آهسته غذا خوردن را يکي از راهکارهای مهم در کنترل اشتها برشمرد و گفت: افرادي که سريع غذا مي‌خورند پيش از رسيدن پيام سيري مقدار زيادي غذا خورده‌اند. بنابراین باید آهسته غذا خوردن را با کودکان‌ تمرین کنیم.

این دکتری علوم تغذیه به والدین توصیه کرد: غذاي كودك را در ظرف جداگانه‌اي براي او بريزيد تا هنگام غذا خوردن، احساس رقابت با ساير اعضاي خانواده را نداشته باشد و در آرامش غذاي خود را میل کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: از مصرف غذا در هنگام تماشاي تلويزيون در خانه پرهيز کنيد، زیرا اين امر سبب عدم تمركز در هنگام غذا خوردن و در نتيجه مصرف بيش از حد مواد غذايي مي‌شود.

به گفته دکتر اسلامیان باید به كودك آموزش دهیم همراه با غذا به ميزان كافي از سبزي‌های تازه به صورت سالاد یا سبزی خوردن استفاده کند.

این متخصص تغدیه انجام فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه و به مدت حداقل یک ساعت را توصیه کرد و گفت: مدت زمان پياده روي را باید برحسب تحمل كودك به تدريج افزايش داد تا تمایل بیشتری برای انجام آن داشته باشد.

به گفته وی نباید به منظور تشویق کودک از خرید مواد غذایی مثل تنقلات یا رفتن به رستوران استفاده کرد.

دکتر اسلامیان با تاکید بر کنترل استرس، اضطراب و دل نگرانی‌های کودکان که به صورت ریزه خواری نمود پیدا می‌کند توصیه کرد: در كودكان و نوجواناني كه عادت به مصرف زياد مواد غذايي پركالري از قبيل چيپس، نوشابه و غيره دارند بهتر است به تدريج ميزان این مواد در رژيم غذايي کاهش داده شود.

https://sbmu.ac.ir/index.jsp?siteid=518&fkeyid=&siteid=518&pageid=45171&newsview=121189

فهرست