مدیرگروه آموزشی تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: چاقی کودکان باید به عنوان مشکل سلامت همگانی مطرح شود

مدیرگروه آموزشی تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: چاقی کودکان باید به عنوان مشکل سلامت همگانی مطرح و مداخلات مناسب برای کاستن شیوع و بروز چاقی در بین کودکان توسط سلامت کشور اجرا شود تا در زمینه تامین سلامت کودکان بتوانیم موفق شویم.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر ناصر کلانتری با بیان اینکه چاقی در کودکان به عنوان یکی از معضلات جهانی است، گفت: اگر در گذشته تصور می شد که چاقی در هر گروه سنی و حتی کودکان زاییده زندگی صنعتی و مختص، کشورهای توسعه یافته و غرب است، امروزه جهانی شدن بسیاری از رفتارها و عادت های غذایی فارغ از اینکه توسعه یافته هستیم یا در حال توسعه، منجر به چاقی می شوند در جهان به طور یکسان در حال گسترش است.

وی افزود: رفتارهای غذایی ، عادات و الگوی تغذیه، سبک زندگی و نحوه تحرک  در بین کودکان منجر به چاقی کودکان شده است البته بخشی از چاقی می تواند ارثی باشد اما حتی که اگر این افراد در محیط چاق کننده قرار نگیرند، دچار چاقی و اضافه وزن نمی شوند.

مدیرگروه آموزشی تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخش مهم چاقی کودکان را عدم تحرک و مصرف غذاهای پر انرِژی همچون فست فودها و تنقلات دانست و بیان داشت: مادران اغلب از بی میلی کودکان نسبت به غذا شکایت می کنند چرا که این افراد به مصرف سایر مواد غذایی همچون بستنی، کیک ، کلوچه و… رو می آورند و در نتیجه که خطر چاقی و افزایش بیماریهایی مثل دیابت، قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی و سکته های مغزی را می توانند در بزرگسالی تجربه کنند.

دکتر کلانتری ادامه داد: چاقی در کودکان ایرانی به عنوان یک مشکل سلامت همگانی مطرح  است به طوری که حدود 23 درصد کودکان ایرانی مبتلا به  چاقی  یا اضافه وزن هستند.

وی تصریح کرد: خانه نشینی یا بازیهای نشسته، مصرف غذاهای با انرژی بالا ، عدم تحرک کافی کودکان در کشور ما همانند کودکان آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و چین موجب  چاقی می شوند.

وی به  مطالعه ای که CDCآمریکا  درباره احتمال چاق ماندن کودکان در زندگی بعدی خود اشاره کرد و گفت: اگر   BMI کودکان 3 تا 7 سال بالاتر از 2 انحراف معیار باشد، حدود 35 درصد این افراد در بالای 18 هم سالگی چاق می مانند و اگر BMI کودکان 7 تا 11 سالگی بالا باشد، حدود 45 تا 50 درصد آن ها بعد از 18 سالگی نیز چاق هستند. یعنی نیمی از کودکان 10 سال که در حال حاضر چاق هستند بالاتر از 18سالگی هم چاق خواهند بود و 80 درصد کودکانی که در 18 سالگی چاق هستند، در تمام عمرشان چاق خواهند ماند که باید دلیل این چاقی در نقاط مختلف بررسی شود.

مدیرگروه آموزشی تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه درخصوص اقدامات انستیتو در حوزه تغذیه کودکان اظهار داشت: به دلیل اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان که در بیشتر کشورهای جهان به عنوان گروه زیربنایی مطرح می باشند، می نامند در گروه تغذیه جامعه نیز به این مسئله پرداخته شده است.

دکتر کلانتری گفت: مطالعات مختلفی در گروه تغذیه جامعه انجام شده که یکی از این مطالعات منجر به تدوین راهنمای مدیریت اضافه وزن و چاقی در کودکان است و مقاله آن نیز چاپ شده و به مدیران اجرایی حوزه سلامت نیز ارایه شده است که  اگر در نظر داشته باشیم تا چاقی و اضافه وزن را در کودکان کنترل کنیم، بهتر است این راهنما را مورد عمل قرار دهیم.

فهرست