پنج باور رایج تغذیه‌ای که سلامت شما را تهدید می‌کند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه هدف از رژیم‌های غذایی باید ارتقای سلامت و نه صرفا کاهش وزن باشد، به بیان رایج‌ترین باورهای تغذیه‌ای و خطرناک پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار” حال خوب با وزن مناسب ” از ۲۴ دی‌ماه تا هفتم بهمن در سراسر کشور برگزار می‌شود و بر اساس این تقویم دو هفته‌ای ۲۶ دیماه با عنوان عوامل تغذیه‌ای موثر از چاقی (رفتارهای انتخاب غذایی، باورها و عادات نادرست غذایی (کودکان- بزرگسالان) نامگذاری شده است.

دکتر تیرنگ رضا نیستانی در گفت وگویی با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: یکی از باورهای اشتباه رایج بین عموم مردم، این است که سالم ترین نان، سنگک است، اما این باور درست نیست.

وی با اشاره به این که سلامت نان در گروی سلامت آرد، خواص تغذیه ای و روش طبخ است، افزود: در حال حاضر عمدتا نانوایی‌ها برای تهیه  نان سنگک از آرد سفید استفاده می‌کنند بنابراین نان سنگکی که با آرد سفید تولید می‌شود مزیتی بر سایر نان‌های سنتی ندارد.

دکتر نیستانی با بیان این که نان سنگک با حرارت مستقیم و سوخت های فسیلی طبخ می شود ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که مواد زیان ‌بار و مضر، سلامت نان را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که برخی بر این باورند که با ریختن سبوس روی نان سنگک سلامت آن به مراتب بیشتر می‌شود گفت: جدا از این که در بیشتر موارد سبوس‌ها به فلزات سنگین و مشخصا آرسنیک آلوده هستند، اضافه کردن سبوس به نان مزیتی بیشتری در مقایسه با انواع نان ایجاد نمی‌کند.

وی توصیه کرد: نان سنگک به سایر نان‌های سنتی مزیتی ندارد، بنابراین صرفا با معیار سالم‌تر بودن این نان‌ها، نمی‌توان توصیه به استفاده از آن کرد.

دکتر نیستانی به دومین باور خطرناک تغذیه‌ای در بین عموم مردم اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد معتقدند روغن‌های جانوری خصوصا روغن دنبه به عنوان چربی مفید به سایر روغن‌ها ارجحیت دارد، این باور نیز از اساس غلط است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی انستیتو تغذیه با انتقاد از این باور تغذیه‌ای غلط مبنی بر این‌که در گذشته مردم با استفاده از روغن‌های حیوانی زندگی سالم‌تری داشتند، گفت: گذشتگان ما به مشاغلی چون دامپروری و کشاورزی مشغول بودند، با صنعتی شدن جوامع و مشاغل و همچنین پدیده پشت میز نشینی نمی‌توان همان اصول تغذیه‌ای قدیم را برای زندگی امروز تجویز کرد، ضمن این‌که امراض مختلف در گذشته حتی جوان‌ترها را قربانی می‌کرد.

وی مصرف روغن‌های جانوری به بهانه سالم تر بودن را مورد انتقاد قرارداد و گفت: بدون شک استفاده از روغن‌های جانوری و مشخصا روغن دنبه  در دراز مدت باعث انسداد عروق می‌شود.

این متخصص تغذیه ورژیم درمانی دانشگاه با تاکید بر این‌که قوانین علمی تابع شواهد علمی، عینی و ثابت شده هستند، خاطرنشان کرد: افرادی‌که مصرف روغن دنبه را توصیه می‌کنند اگر یافته‌ای مبنی بر سلامت این چربی‌ها دارند باید با مستندات علمی ثابت کنند.

وی تاکید کرد: تمامی مستندات و شواهد علمی نشان از این دارد که آثار زیانبار چربی‌های حیوانی به مراتب بیشتر از فواید آن است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه باور سوم، غلط و متداولی که بین عموم مردم رواج دارد این است که هر زمان احساس ضعف یا گرسنگی دارید بیسکویت سبوس دار بخورید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی توضیح داد: اضافه شدن سبوس به مواد غذایی مثل بیسکویت، نان ها و ماکارونی، ارزش و مزیت نسبی ماده غذایی را بالاتر می برد ولی هرگز به این معنی نیست که از کالری آن می کاهد یا برای سلامت مفید است و یا می توان در مقادیر بالا از آن استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی انستیتو با اشاره به این که یکی از رایج ترین واشتباه ترین باورهای عمومی این است که “دوره بارداری دوره رژیم غذایی نیست” اضافه کرد: خیلی از مردم برداشت درستی از واژه رژیم ندارند، رژیم بارداری به معنی برقراری تعادل تغذیه ای برای حفظ سلامت مادر و جنین است.

وی یادآوری کرد: دوره بارداری بی تردید زمان گرفتن رژیم کاهش وزن نیست، یک خانم باردار حتی اگر حین بارداری وزن بسیار بالایی هم داشته باشد نباید رژیم هایی را با قصد کاهش وزن دنبال کند، در این دوران حساس وزن باید به صورت منطقی بالا رود.

دکتر نیستانی  با بیان این که زنان باردار نیازمند مشاوره گرفتن از متخصصان تغذیه در دوران بارداری هستند، تاکید کرد: این توصیه که در بارداری یا شیردهی باید جای دو نفر غذا بخوریم از پایه و اساس غلط است.

وی در ادامه با بیان این که هدف از رژیم های غذایی کاهش یا کنترل وزن باید ارتقای سلامت باشد ادامه داد: اگر هدف صرفا کاهش وزن باشد، هر راهکاری می تواند برای لاغر شدن به عنوان ابزار استفاده شود، این کار به ضرر سلامت منجر خواهد شد.

دکتر نیستانی در ادامه با اشاره به این موضوع که خوردن غذاهای کم کالری به کاهش وزن کمک می کند خاطرنشان کرد که برخی از افراد برای این‌که وزنشان را کم کنند به رژیم‌های لاغری میوه و سبزیجات رو می‌آورند و انواع میوه‌ها را در سبد غذایی‌شان قرار می‌دهند غافل از این‌که استفاده بیش از حد از میوه‌ها هم برای رژیم لاغری مناسب نیست و حتی به دلیل قند بالا باعث چاق شدن هم می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده بیش از حد نیاز بدن از شیر با هدف لاغر شدن یکی دیگر از باورهای غذایی غلطی است که بسیار رایج است، گفت: استفاده از شیر و لبنیات در  مقادیر توصیه شده هیچ اشکالی ندارد و می تواند سلامت بدن را تضمین کند ولی نکته اینجاست که افراط در مصرف این ماده غذایی موجب انباشت چربی در بدن می شود.

وی ادامه داد: هرلیوان شیر  ۲ و نیم درصد چربی معادل ۱۰ قاشق برنج (منهای روغن) کالری دارد، بنابراین با این باور که شیر غذایی سالم است و کالری ندارد نمی توان بیش از مقدار توصیه شده (دولیوان در روز)  از این ماده غذایی استفاده کرد.

توصیه‌هایی برای کنترل وزن کودکان

دکتر غزاله اسلامیان دکتری علوم تغذیه دانشگاه  نیز در گفت‌و گویی با اشاره به اینکه بخش اعظم ذائقه آموختنی است و کودکان از والدین خود، غذاخوردن را می‌آموزند. بنابراین والدین نقش مهمی در شکل‌گیری الگوی غذایی کودک خود دارند.

دکتر اسلامیان برقراری نظم در ساعات خواب و بیداری را در رشد و کنترل وزن کودکان بسیار تأثیرگذار عنوان کرد.

وی آهسته غذا خوردن را يکي از راهکارهای مهم در کنترل اشتها برشمرد و گفت: افرادي که سريع غذا مي‌خورند پيش از رسيدن پيام سيري مقدار زيادي غذا خورده‌اند. بنابراین باید آهسته غذا خوردن را با کودکان‌ تمرین کنیم.

ایشان به والدین توصیه کرد: غذاي كودك را در ظرف جداگانه‌اي براي او بريزيد تا هنگام غذا خوردن، احساس رقابت با ساير اعضاي خانواده را نداشته باشد و در آرامش غذاي خود را میل کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: از مصرف غذا در هنگام تماشاي تلويزيون در خانه پرهيز کنيد، زیرا اين امر سبب عدم تمركز در هنگام غذا خوردن و در نتيجه مصرف بيش از حد مواد غذايي مي‌شود.

به گفته دکتر اسلامیان باید به كودك آموزش دهیم همراه با غذا به ميزان كافي از سبزي‌های تازه به صورت سالاد یا سبزی خوردن استفاده کند.

این متخصص تغدیه انجام فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه و به مدت حداقل یک ساعت را توصیه کرد و گفت: مدت زمان پياده روي را باید برحسب تحمل كودك به تدريج افزايش داد تا تمایل بیشتری برای انجام آن داشته باشد.

به گفته وی نباید به منظور تشویق کودک از خرید مواد غذایی مثل تنقلات یا رفتن به رستوران استفاده کرد.

دکتر اسلامیان با تاکید بر کنترل استرس، اضطراب و دل نگرانی‌های کودکان که به صورت ریزه خواری نمود پیدا می‌کند توصیه کرد: در كودكان و نوجواناني كه عادت به مصرف زياد مواد غذايي پركالري از قبيل چيپس، نوشابه و غيره دارند بهتر است به تدريج ميزان این مواد در رژيم غذايي کاهش داده شود.

https://sbmu.ac.ir/index.jsp?siteid=518&fkeyid=&siteid=518&pageid=42632&newsview=124707

مطالب مشابه

فهرست