انجیر: میوه ای بهشتی

انجیر میوه‌ای بهشتی، خوش طعم و شیرین است که در قرآن هم از آن یاد شده است. این میوه تأمین‌کننده بخشی از انرژی مورد نیاز بدن بوده و منبع خوبی از فیبر غذایی است. انجیر همچنین دارای برخی مواد مغذی مانند مواد معدنی پتاسیم، آهن و کلسیم و ویتامین‌های C و اسید فولیک (از ویتامینهای گروه B) است.

این میوه خوشمزه مقادیر مناسبی فیبر غذایی دارد به طوریکه  دو عدد انجیر تازه با وزن حدودی ۱۱۰ گرم، تقریباً 11 درصد از فیبر غذایی مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. به این ترتیب میوه انجیر می تواند در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری و رفع یبوست به ویژه در کودکان موثر باشد.

انجیر خشک که در وزن مساوی آب کمتری نسبت به انجیر تازه دارد، حاوی مقادیر مناسبی از آهن با منشاء گیاهی (آهن غیرهِم) است که می‌تواند در تأمین نیاز بدن به آهن موثر باشد، هرچند که جذب آهن آن در مقایسه با آهن موجود در منابع غذایی با منشاء حیوانی (آهن هِم)، پائین‌تر است.

شایان ذکر است انجیر خشک به عنوان یکی از منابع خوب غیرلبنیاتی کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان مطرح است و با توجه به افزایش نیاز نوجوانان در سنین رشد و بلوغ، می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده مفید در تأمین بخشی از نیازهای این گروه سنی به کلسیم  موثر باشد.

انجیر به عنوان یک میان وعده کم‌حجم و مغذی به‌ویژه برای دانش آموزان توصیه می‌شود. یافته‌های پژوهشهای علمی نشان داده است که رنگدانه‌های موجود در انجیر که به مقدار زیاد در پوست این میوه وجود دارد، دارای اثرات آنتی اکسیدانی مفیدی بوده و می تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن موثر باشد.

مینا کاویانی

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور

فهرست