با تغذیه سالم می توان 60 درصد بار بیماریها را در آینده کاهش داد

تغذیه نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش بیماری های غیر واگیر دارد براساس تحقیقات و مطالعات انجام گرفته با تغذیه صحیح می توان حدود 55 تا 60 درصد بار بیماری ها را در دهه های آینده کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دکتر میرزای رزاز رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی با بیان مطلب فوق در پانزدهمین کنگره کودکان و نوجوانان ایران افزود: در کشورهای توسعه یافته به ازاء هر صدهزار نفر حدود 40 نفر متخصص تغذیه وجود دارد که این آمار در کشورهای اطراف ما 10 نفر به ازاء صدهزار جمعیت می باشد.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد در کشور ما به ازاء هر صد هزار نفر 12 نفر متخصص تغذیه وجود دارد و ما 9 هزار نفر فارغ التحصیل رشته تغذیه داریم که به این تعداد باید 6 هزار نفر دانشجو در حال تحصیل را هم اضافه کنیم که به لحاظ کمی در وضعیت بدی قرار نداریم و امیدواریم با برنامه ریزی ها انجام گرفته بتوان از این نیرو ها بهره لازم را گرفت.

دکتر رزاز با اشاره به تاریخچه انستیتو گفت: انستیتو تحقیقات در سال 1338 و به همت مرحوم دکتر هدایت در کشور تاسیس شد که در همان زمان بحث آب قابل خوردن مردم عادی، شهروندان با مشکل جدی مواجه بود.

وی خاطرنشان کرد: اساسنامه انستیتو قبل از انقلاب به مجلس شورای آن زمان فرستاده و بعنوان قانون تصویب شده بود و بعد از انقلاب هم مجدداً این قانون مورد بازبینی و در سال 1370 در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد.

رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و افزود: با توجه به تاریخچه و پیشینه اشاره شده انستیتو در منطقه emro با سازمان who همکار می باشد و طرح های مشترکی را اجرا نماید.

دکتر میرزای رزاز با توجه موضوع آموزش در اساسنامه انستیتو تصریح کرد: در اساسنامه انستیتو که بعد از تصویب در مجلس بصورت قانون درآمد به بحث آموزش اهتمام جدی شده است زیرا تغذیه و غذا از مباحثی است که از زمان قبل از بارداری، دوران بارداری، شیردهی و همه دوران مختلف زندگی یک فرد را در بر       می گیرد که خود نشان دهنده اهمیت آموزش برای تمام سنین افراد جامعه می باشد.

وی، اشاره به رویکرد جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه پیشگیری مقدم بردرمان است خاطرنشان ساخت: بعداز انجام کمپین فشار خون در کشور و شناسایی 6 میلیون نفر از هموطنان که مبتلا به فشارخون بالا بودند ما درخواست کردیم که بعد از کمپین فشار خون کمپین تغذیه سالم در کشور اجرا شود چرا که تغذیه ناسالم و کم تحرکی عامل و منشا بیماری های بسیاری هستند که با توجه به تغییر سبک زندگی، گریبانگر افراد در جوامع مختلف شده است.

این استاد دانشگاه افزود: با راه اندازی واحد ترجمان دانش که ماموریت اصلی آن تبدیل تمام تحقیقات و پژوهشهای انجام گرفته در سراسر کشور به زبان قابل فهم که بتوان از این داده ها و یافته ها مردم بهره مند شوند از گام های است در این خصوص بر داشته شده است.

وی تصریح در بحث ترجمان دانش دانشجو و یا محقق باید در 2 صفحه به صورت خلاصه و به زبان ساده بگوید که زمان و انرژی که صرف این تحقیقات شده است چه فایده ای دارد چون ممکن است stockholder و کسانیکه درصدد بهره گرفتن از این نتایج هستند زبان علمی و تخصصی را متوجه نشوند و نتواند از این نتایج بهره لازم را بگیرند.

دکتر میرزای رزاز در ادامه گفت: با توجه به مطالب فوق ما در دل ترجمان دانش بحث آموزش همگانی را شروع کردیم و پکیج خوبی را تهیه کرده ایم و در طی مدت 4 ماه گذشته متخصصان علوم اجتماعی و صاحب نظران امر فرهنگ و رسانه برای تدوین و اجراکمپین تغذیه سالم دعوت به همکاری نموده ایم وجلسات متعددی را برگزار کرده ایم.

رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی در خاتمه اظهار امیدواری کرد. ما بسته آموزشی خوبی در راستای ترجمان دانش و آموزش همگانی تغذیه سالم تهیه کرده ایم و با مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رایزنی کرده ایم که بعد از کمپین ملی بزرگ فشارخون که در سطح کشور اجرا شد در نوبت بعدی کمپین تغذیه سالم؛ زندگی سالم را طراحی و اجرا کنیم زیرا معتقدیم که تغذیه در بحث بیماری های غیرواگیر نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

فهرست