برگزاری وبینار «بررسی ملی مصرف غذا برای کشورهای منطقۀ مدیترانه شرقی»

وبینار دو روزه تحت عنوان «بررسی‌های ملّی مصرف غذا (Food Consumption Surveys (FCS): حرکت به سوی شبکۀ بررسی مصرف غذا در منطقه» توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و با همکاری دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقۀ مدیترانه شرقی به عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک انستیتو با دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت به صورت آنلاین در تاریخ 15 و 16 اسفند 1401 برابر با 6 و 7 مارچ 2023 برگزار شد.

در این وبینار دو روزه که با استفاده از امکانات فضای مجازی در دانشکدۀ مجازی و مدیریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری اعضای گروه تحقیقات تغذیه‌ای‌ انستیتو برگزار شد، بیش از 70 نفر از پژوهشگران و مسوولان واحد تغذیه کشورها از 22 کشور منطقۀ مدیترانه شرقی شرکت کردند.

در روز نخست پس از خوش‌آمدگویی آقای دکتر سید امیر محمّد مرتضویان، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، آقای دکتر ایوب الجواده، مشاور تغذیه‌ای منطقه در دفتر سازمان جهانی بهداشت در مدیترانه شرقی، به اهمیت تشکیل شبکه بررسی‌های ملی مصرف غذا و آغاز این اقدام در برخی از کشورهای منطقه مانند فلسطین، لبنان و اردن اشاره کرد.

آقای دکتر احمد اسماعیل زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اهمیت داده‌های بررسی مصرف غذا برای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد و تصمیم‌گیری برای اجرای مداخلات بهبود وضعیت تغذیه اشاره داشتند. در ادامه خانم‌ها دکتر مریم امینی و دکتر سمیرا ربیعی، استادان گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو، تاریخچۀ بررسی مصرف غذا در کشورهای منطقه و تجربه ایران در انجام بررسی مصرف غذا را ارائه کردند.

سپس خانم دکتر لارا نصرالدین، استاد دانشگاه امریکایی بیروت، روش‌های مختلف گردآوری داده در بررسی مصرف و مزایا و معایب هریک و انتخاب بهترین روش برای مقایسۀ داده‌ها در سطح کشورها برای سیاستگذاری در سطح ملی و منطقه‌ای را تشریح کردند.

در روز دوم، آقای دکتر رادوان کسروی از دانشگاه القدس فلسطین به اقدامات انجام شده برای تشکیل شبکه مربوط به جدول ترکیبات مواد غذایی و کشورهای همکار و نیز اقدامات انجام شده برای گردآوری دستور پخت غذاهای مختلف در کشورهای منطقه اشاره داشتند.

سپس آقای دکتر لانگ‌وا از انستیتو تغذیه هند، رویکردهای مختلف برای تدوین جدول ترکیبات مواد غذایی، روش‌های نمونه‌گیری و اندازه‌گیری مستقیم و غیرمستقیم با توجه به امکانات موجود را بیان کردند.

آقای دکتر تیرنگ نیستانی، استاد گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو، پس از جمع‌بندی مطالب ارائه شده در طی این دو روز، با اشاره به جدول ترکیبات مواد غذایی ایران، برای به اشتراک گذاردن دستور پخت غذاهای مخلوط ایرانی در راستای همکاری انستیتو با شبکه اطلاعاتی موجود، اعلام آمادگی کردند که این مساله مورد استقبال آقای دکتر الجواده قرار گرفت.

در پایان، پس از جلسۀ بحث آزاد و پرسش و پاسخ، در راستای تشکیل شبکۀ منطقه‌ای بررسی مصرف، به درخواست آقای دکتر نیستانی و به پیشنهاد آقای دکتر الجواده مقرر شد جلسات منظم دو ماهانه با مدیریت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و با حضور نمایندگان کشورهای منطقه برگزار شود.

فهرست