به مناسبت بسیج ملی تغذیه سالم

«نقش تغذیه در واکسیناسیون و مقابله با کرونا»

(15-30 دی ماه 1400)

امسال نیز چون سالیان گذشته برنامه بسیج ملی تغذیه سالم از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در سطح کشور اجرا می شود. هدف از این رویداد، انتشار اطلاعات و پیام‌هایی درباره تغذیه صحیح به ویژه در شرایط فعلی همه‌گیری کرونا و نقش آن در مدیریت این بیماری است. به همین منظور امسال شعار بسیج ملی تغذیه سالم “نقش تغذیه در واکسیناسیون و مقابله با کرونا “ انتخاب شده است. شایان ذکر است این فعالیت گسترده با همکاری سازمانهایی همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، آموزش و پرورش، شهرداری، بهزیستی و سایر سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار در کشور اجرا می‌شود.

درخصوص نقش تغذیه سالم در شرایط همه‌گیری کرونا باید گفت تغذیه صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و به طور کلی تضعیف سیستم ایمنی بدن به واسطه برنامه غذایی نامناسب، می‌تواند مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس کرونا را کاهش داده و در صورت ابتلا موجب افزایش شدت بیماری و همچنین طولانی شدن دوره نقاهت آن شود.

به طور کلی داشتن برنامه غذایی صحیح روزانه شامل مصرف مقدار متعادل و متنوع از مواد غذایی همه گروه‌های غذایی (نان و غلات، سبزی و میوه، شیر و فرآورده‌های کم‌چرب آن، گوشت و مواد جانشین آن و حبوبات) و پرهیز از مصرف زیاد نمک، شکر و چربی می‌تواند ضمن حفظ و ارتقاء سطح سلامت، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. این مهم، همراه با داشتن مقدار مناسب فعالیت بدنی و حفظ وزن مطلوب بدن با پیشگیری از بروز اضافه‌وزن و چاقی، موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریها و مقابله با آنها می‌شود.

شایان ذکر است وضعیت تغذیه همچنین می‌تواند بر پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون به ویژه برای کووید-19، موثر باشد. بدین معنی که چگونگی تغذیه فرد قبل و بعد از تزریق واکسن با تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی، می‌تواند بر پاسخ مناسب بدن در برابر واکسن تأثیرگذار باشد. از جمله توصیه‌های تغذیه‌ای هنگام واکسیناسیون این است که فرد نباید ناشتا باشد، زیرا احتمال دارد این امر منجر به افت فشار خون در بعضی افراد شود. در این خصوص بهتر است قبل از تزریق واکسن حتماً یک میان‌وعده کوچک مُغذی و سالم ( مانند یک ساندویچ نان و پنیر و نظایر آن) مصرف شود.

توصیه دیگر تأکید بر مصرف میزان کافی آب و مایعات است. لازم به ذکر است به طور کلی در یک برنامه غذایی صحیح برای افراد سالم، توصیه بر مصرف روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب سالم و مایعات است. این مهم به ویژه هنگام واکسیناسیون در برابر کرونا حائز اهمیت است زیرا در شرایط کم‌آبی بدن، عملکرد سیستم ایمنی وضعیت مطلوبی نخواهد داشت. به همین جهت نوشیدن آب و مایعات قبل و بعد از واکسیناسیون به منظور بهبود عملکرد سیستم ایمنی توصیه می‌شود. مصرف سایر مایعات و غذا‌های آبکی (مانند سوپ) نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

                                                                                                          همیشه تندرست و شاد باشید

                                                                                                             تهیه‌کننده: مینا کاویانی

                                                                                                            انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور

واژگان کلیدی: تغذیه سالم-کرونا-واکسیناسیون-بسیج ملی-ایمنی

References:

Mahan L. et al. Krause’s food & the nutrition care process, 14th edition, 2017

https://www.iribnews.ir/fa/news/3326098/

https://www.iribnews.ir/fa/news/3322076/

https://sbmu.ac.ir/index.jsp?siteid=518&fkeyid=&siteid=518&pageid=45167&newsview=112504

فهرست