رئیس انستیتو تحقیقات: برای ارتقای سواد و دانش تغذیه‌ای باید از تمام ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد

 

 

یکی از رسالت‌های مهم انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور تلاش برای ارتقای سواد و دانش تغذیه‌ای با هدف کسب مهارت و تغییر رفتار مردم است.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور دکتر جلال‌الدین میرزای‌رزاز در نخستین جلسه کارگروه کمپین ارتقاء فرهنگ و دانش تغذیه‌ای با بیان مطلب بالا افزود: در راستای این رسالت مهم، واحد ترجمان دانش تغذیه و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایغ غذایی کشور یک برنامه جامع آموزش اصول تغذیه سالم را پیشنهاد کرده است که مهمترین اصول حاکم بر آن مشارکتی بودن،جامع نگری و پایداری برنامه است.

وی تصریح کرد: این برنامه جامع با شناسایی و تحلیل ذینفعان و جلب مشارکت آنها سعی دارد آموزش را در تمام ابعاد و تمام گروه‌ها به طور همزمان در طی یک فرایند مداوم، هدفمند، جهت دار و آینده‌نگر پیش ببرد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در این برنامه نفوذ بالای رسانه‌های جمعی برای حساس سازی و حمایت عمومی و بسیج گروه‌های اجتماعی به منظور انتشار اطلاعات بین مردم و دریافت بازخورد از نیازهای جامعه یک استراتژی مهم خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: ظرفیت‌سازی و گسترش شبکه حمایت‌کنندگان برنامه، توانمندسازی و ارتقای دانش نیروی انسانی، تخصیص منابع و خلق شرکای متعدد زیرساخت‌های لازم را برای این برنامه فراهم می‌کند. دکتر میرزای رزاز با اشاره به مفهوم عدالت در سیاست‌های نظام سلامت یادآور شد: سلامت انسان‌ها در چشم‌اندازی وسیع شامل ابعاد مختلف جسمی، روانی، روحی و اجتماعی است و مفهوم عدالت که در اهداف و چارچوب سیاست‌های نظام سلامت گنجانده شده  بیانگر این است که برخورداری از سطح کامل  سلامت حق همه انسان‌ها بدون توجه به نژاد، مذهب، وضعیت اقتصادی و اجتماعی است.

 

 

وی یادآور شد یکی از مهمترین جنبه‌های سلامت جامع که از اهداف اصلی توسعه پایدار نیز می‌باشد برخورداری از تغذیه سالم در چهارچوب سبک زندگی ایرانی اسلامی است و آموزش، نقش محوری در تحقق این هدف دارد.

وی با اشاره به روند شیوع بیماری­های غیرواگیر در ایران بیان داشت: با توجه به روند افزایشی بیماری­های غیرواگیر در ایران و نقش غیرقابل انکار اصلاح الگوی تغذیه­ای و تامین غذای سالم در پیشگیری از این بیماری­ها که در سند پیشگیری از بیماری­های غیرواگیر هم درج شده است ارتقای سواد و دانش تغذیه­ای تبدیل به یک اولویت مهم در کشور است و سال­هاست که در حوزه سلامت، برنامه­های آموزشی مختلفی طراحی و اجرا می­شود و یکی از زیربنایی ترین آنها آموزش اصول تغذیه سالم به مردم است.

این استاد دانشگاه با اشاره سیاست­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسناد بالادستی، قانون اساسی، چشم­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سیاست­های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: آموزش همگانی تغذیه به منظور اتخاذ رفتارهای غذایی مطلوب و استفاده از غذای سالم به صورت پایدار و مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در تشریح این برنامه گفت: این برنامه در سطح و گستره­های مختلف فردی، منطقه­ای و ملی طراحی شده و مراحل اجرایی آن شامل تحلیل وضعیت موجود، تعیین اهداف کلان و خرد، شناسایی و تحلیل ذینفعان و تعیین استراتژی­ها و ترسیم نقشه راه و برنامه عملیاتی و پایش و ارزشیابی برنامه حین اجرای برنامه است.

 

 

وی جلب مشارکت سیاستگذاران و صاحب نظران، افراد کلیدی در حوزه سلامت، مدیران اجرایی و مدیران رسانه ها  را شرط تحقق اهداف این برنامه دانست.

دکتر میرزای رزاز از دستاوردهای اجرای این کمپین در سطح کشور و ملی رعایت اصول تغذیه سالم توسط مردم، حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری­های غیرواگیر مرتبط با تغذیه، چاقی و اضافه وزن دانست و افزود: توجه به اصول تغذیه سالم در برنامه­ریزی­ها و سیاست­های دولت و جلب توجه صنایع به اصول تغذیه سالم و در نظر گرفتن آنها در برنامه­ریزی­های اقتصادی و صنعتی از دیگر دستاوردهای این برنامه است.

فهرست