عضو هیات علمی تغذیه جامعه اعلام کرد:مصرف امگا3 در بیماران بهبودیافته مبتلا به کرونا توصیه می شود

عضو هیات علمی گروه تغذیه جامعه اعلام کرد: با توجه به نقش واسطه های اسیدهای چرب امگا3 در تضعیف ویروس آنفولانزا، هپاتیت و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به کرونا، مصرف امگا3 در ابین بیماران پس از بهبود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، جلال الدین میرزای رزاز با بیان این مطلب گفت: به بیماران بهبود یافته از کرونا دوبار در هفته ماهی چرب(قزل آلا) و روزانه دو عدد گردو در صبحانه مصرف شود و افراد از روغن های حاوی اسید امگا 3 همچون زیتون و کانولا استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به مشکلات عصبی و روانی، سن بیماران مبتلا به کرونا و اثرات امگا 3، افراد باید روزانه 500-250 میلی گرم امگا3 از طریق رژیم غذایی و یا در صورت عدم دسترسی از طریق غذا، مکمل دریافت کنند.

رئیس انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه تا مدتی پس ار بهبود از بیماری کروناویروس، نقص در عملکرد کبد گزارش شده است بنابراین باید توصیه به مکمل یاری امگا3 با احتیاط صورت پذیرد و در صورت مکمل یاری آنزیم های کبدی چک شود. البته در صورت مصرف مکمل به تداخل امگا3 با ویتامین E، زنجبیل، جینسینگ و داروها دقت شود.

میرزای رزاز در ادامه به مصرف زینک(روی) برای کروناویروس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه روی می تواند مانع از تکثیر کروناویروس و کاهش عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و عوارض ناشی از اسهال( در 30 درصد افراد) شود، توصیه به مصرف روی، از منابع غذایی و در حد 8 تا 11 mg به طور روزانه مصرف کنند.

وی بیان کرد: کودک مبتلا به کرونا با علایم اسهال پس از بهبود، باید به مدت 14-10 روز، مکمل روی در حد 20 میلی گرم در روز دریافت کمد.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: سطوح روی در بیماران مبتلا به کرونا با هیپوآلبونیمی کاهش یافته نشان داده می شود و ممکن است کاذب باشد. در سالمندان که اشتهای کافی ندارند می توان مکمل یاری کوتاه مدتی را در حد DRI و یا دوز 25-20 میلی گرم انجام داد.

میرزای رزاز در خصوص توصیه های بهداشت موادغذایی گفت: برای داشتن تغذیه صحیح و متعادل باید به بهداشت موادغذایی توجه کرد. رعایت بهداشت موادغذایی بخصوص در زمان شیوع بیماری و بحران ها حائز اهمیت است. موادغذایی در هر مرحله از تولید تا مصرف در منزل ممکن است آلوده به مواد شیمیایی و یا میکروارگانیسم ها شوند.

وی افزود: در شرایط شیوع بیماری ها باید راه های انتقال عوامل بیماری زا شناسایی و با رعایت بهداشت در همه مراحل خرید، آوردن در منزل، جاسازی در یخچال، کمد یا انبار موادغذایی(مواد خشک)، و مصرف آن، مانع از انتقال ویروس توجه داشته باشیم. در شرایط فعلی و با توجه به مدت زمان زنده ماندن ویروس کووید 19 در سطوح مختلف، پارچه، اجسام فلزی و… و از آنجایی که موادغذایی را از فروشگاه های مختلف تهیه می کنیم باید نکات لازم را رعایت کنیم.

عضو هیات علمی  تغذیه جامعه در ادامه بیان کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از طریق غذا (کرونا ویروس) شامل نحوه خرید موادغذایی، آماده سازی و نگهداری موادغذایی در منزل و مصرف آن است.

فهرست