رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع موادغذایی کشور: کرونا مهم ترین چالش جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم است

 

 

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع موادغذایی کشور اعلام کرد: بیماری کرونا اکنون یکه تاز بسیاری از میادین بهداشتی، اقتصادی و سیاسی است و به اذعان بسیاری از متولیان بهداشتی بین المللی، این بیماری مهم ترین چالش جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم است.

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور جلال الدین میرزای رزاز با بیان این مطلب گفت: تعداد موارد مبتلا به این بیماری به قدری سریع رو به افزایش است که از ظرفیت درمانی در ایران و بسیاری از کشورها فراتر رفته است. این مسله بیش از پیش ارجحیت پیشگیری نسبت به درمان را برای نظام سلامت گوشزده کرده است و برهمین اساس و در راستای رسالت ها و وظایف سازمانی، انستیتو تحقیقات تغذیه بلافاصله پس از شیوع این بیماری در کشور فعالیت های زیر به سرعت آغاز کرد.

وی افزود: تیمی متشکل از اعضا هیئت علمی بیشتر دانشگاه های کشور در خصوص تدوین و تالیف گایدلاین های حمایت های تغذیه ای با محوریت و سه موضوعیت گایدلاین و دستورالعمل های تغذیه ای برای پیشگیری از کرونا با تاکید بر تقویت سیتم ایمنی، گایدلاین و دستورالعمل حمایت های جامع تغذیه ی برای بیماران بستری در بیمارستان خصوصا بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه و گایدلاین و دستورالعمل های تغذیه ای برای دوران نقاهت پس از کرونا برای کوتاه کردن دوران نقاهت تشکیل شد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع موادغذایی کشور بیان کرد: این گایدلاین و دستورالعمل های تغذیه ای برای استفاده سایر کشورها بلافاصله توسط دفتر بین الملل انستیتو به زبان انگلیسی ترجمه شد.

رزاز ادامه داد:  انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن تغذیه ایران با بهره گیری از شبکه گسترده دانش آموختگان تغذیه، طی یک اقدام سریع و هدفمند با بسیج همه امکانات به نیاز اجتماعی دسترسی به اطلاعات تغذیه ای موثق برای مقابله با بیماری کرونا، در قالب طراحی و تولید اپلیکیشن تاک(تغذیه، ایمنی و کرونا) کرده اند.

وی افزود: پس از یک دوره فشرده پانزده روزه با حضور بیش از صد نفر در تیم آی تی و تولید محتوا این اپلیکیشن هم اکنون از گوگل پلی استور، کافه بازار، مایکت، و به طور مستقیم از تارنمای اپلیکیشن به آدرس taccpp به صورت رایگان قابل بارگذاری است. در کمتر از یک هفته پس از رونمایی از تاک، با بهره گیری از گسترده ترین شبکه مجازی دانش آموختگان تغذیه به بیش از 5000 پرسش از سوی کاربران پاسخ داده شده است. علاوه بر این در حال حاضر بیش از 10 هزار کاربر فعال از این اپلیکیشن استفاده می کنند که پاسخ به بسیاری از سوالات آن ها به صورت پیش فرض در اپلیکیشن ارایه شده است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع موادغذایی کشور در خصوص حضور در شبکه های رادیویی و تلویزیونی در مورد نقش تغذیه برای مقابله با کرونا گفت: با توجه به لزوم تاکید نقش تغذیه برای مقابله با کرونا تاکنون در ده ها برنامه رادیویی و تلویزیونی حضور داشتم  و بر اهمیت نقش و جایگاه تغذیه تاکید کرده ام که این مشارکت در برنامه ها همچنان ادامه دارد.

رزار بیان کرد: تاکنون در این زمینه با بیش از 50 خبر و مصاحبه با خبرگزاری های نامی و فعال در کشور توسط اینجانب و تعداد زیاد دیگری توسط همکاران انستیتو صورت گرفته است. سایت رسمی وزارت بهداشت ایران(وبدا) یکی از سایت های معتبر و پربازدید می باشد که روزانه حداقل یک خبر جدید از سوی انستیتو منتشر می شود.

وی افزود: قرارداد تولید حدود 15 موشن گرافی برای انتشار در فضای مجازی در حوزه غذا و تغذیه بسته شده که به تدریج تولید و منتشر می شود.

فهرست