زردآلو : یک میوه تابستانی

زردآلو يكي از ميوه هاي خوش طعم و مغذي فصل تابستان است که البته دسترسی به آن با وجود انواع خشك و آماده مصرفش در ساير فصل‌های سال نیز ميسر است. زردآلوهای تازه شیرین با داشتن مقدار قابل توجهی فیبر غذایی (حدود 2 گرم در هر 100 گرم) و در عین حال کالری نسبتاً پائین، می توانند یک میان وعده غذایی سالم به ویژه برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند باشند، هرچند که همواره باید در مصرف آن جانب اعتدال را نگه دارند. یادآوری می شود برگه هاي خشک زردآلو در مقایسه با انواع تازه آن در وزن مساوی، به دلیل داشتن محتوای آب کمتر، انرژی و مواد مغذی بیشتری دارند.

این میوه مغذی دارای مقادير قابل توجهي بتاكاروتن (ماده پيش ساز ويتامين A) است که می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود. بنابراین زردآلو می تواند در حفظ و ارتقاء‌ سطح سلامت و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر باشد. شایان ذکر است از دیگر فواید ویتامین A می توان به نقش آن در بینایی، سلامت پوست و مخاط ها اشاره کرد. در این زمینه یافته های پژوهشهای علمی نشان داده است كه بتاكاروتن همچنین احتمالاً مي تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ويژه سرطان ريه و معده را كاهش دهد و به‌ نظر مي رسد مصرف منظم زردآلو در رژيم غذايي به دريافت مقدار كاروتن كافي كمك مي نمايد.

زردآلو همچنین دارای مقادیر مناسبی از  ماده معدنی پتاسيم است که می تواند ضمن کمک به حفظ تعادل الکترولیت های بدن (مثل سدیم و پتاسیم)،‌ در کاهش پرفشاری خون نقش داشته باشد. نتايج تحقيقات علمی حاكي از آن است كه دريافت 5/2 تا 9/3 گرم پتاسيم اضافه بر نياز در رژيم غذايي روزانه، فشار خون را در افرادي كه پر فشاري خون دارند، كاهش مي دهد. بنابراين برگه هاي زردآلو نيز با داشتن حدود 4/1 گرم پتاسيم در هر 100 گرم، می توانند در كاهش فشار خون موثر باشند.

شایان ذکر است كمبود پتاسيم در سالمندان كه ناشي از دريافت ناكافي انواع ميوه و سبزي‌هاي تازه است، می تواند سبب بروز افسردگي شود. از اینرو پوره زردآلو به عنوان يك دسر خوشمزه غني از پتاسيم، احتمالاً مي تواند در بهبود حالت افسردگي آنان موثر باشد؛ به ویژه که با وجود مشکلات دندانی در سالمندان نیاز به جویدن چندانی هم ندارد. زردآلوها به عنوان منبع خوب بتاكاروتن، همچنین مي توانند در پیشگیری از ايجاد حالت شبكوري به‌ويژه در سالمندان موثر باشند.

از سوی دیگر زردآلوها به آرامي هضم مي شوند و قند موجود در آنها به تدريج جذب خون مي شود. بنابراين افرادي كه به طور منظم ورزش مي كنند، می توانند براي جايگزيني انرژي در ماهيچه، از این منبع انرژي چند ساعت قبل و بين نوبتهاي تمرين، استفاده نمایند.

مینا کاویانی

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور

فهرست