فوايد سبزي ها: كاهو

كاهو يكي از سبزيهاي مفيد و اشتهاآور است كه اغلب در تهيه سالاد همراه غذا ميل مي شود. شواهد موجود نشان مي دهد كه قدمت مصرف كاهو در ايران به شش قرن قبل از ميلاد مسيح مي رسد.

مینا کاویانی مسول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور در مورد مواد مغذی موجود در کاهو گفت: اين سبزي مفيدمواد مغذي فراواني را در خود جاي داده است كه از آن جمله مي توان به برخي از ويتامينها مانند ويتامين C، پيش ساز ويتامين A (كاروتنوئيدها) ويتامين K، برخي ويتامينهاي گروه B، مانند B1، B2، نياسين، بيوتين و اسيد فوليك اشاره كرد. همچنين اين سبزي داراي برخي از مواد معدني مانند پتاسيم و منيزيم مي باشد.

وی افزود:كاهو به جهت داشتن آب فراوان و فيبر غذايي در پيشگيري و درمان يبوست مفيد مي باشد. همچنين تحقيقات نشان داده كه فيبر غذايي موجود در كاهو با ايجاد اسيدهاي چرب فرار (كوتاه زنجير) در روده بزرگ مي تواند در كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مثل انواع سرطان و بيماري هاي قلب و عروق موثر باشد.

از مهمترين ويتامينهاي گروه B موجود در كاهو مي توان به اسيد فوليك اشاره كرد كه در خونسازي و بهبود ضعف اعصاب مفيد است. همچنين كاهو به جهت داشتن پيش ساز ويتامين A (كاروتنوئيدها) در تأمين نياز بدن به ويتامين A و تقويت بينايي نقش دارد.

کاویانی ضمن اشاره به مواد معدنی موجود در کاهو گفت: اين سبزي مفيد با داشتن مقدار قابل توجهي پتاسيم و منيزيم در پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي مفيد است، همچنين در كاهش فشار خون افراد مبتلا به پرفشاري خون نقش دارد.

مقادير مناسب ويتامين C موجود در كاهو نيز نقش مهمي در شادابي پوست، سلامت دندانها و همچنين بهبود زخم ايفا مي كند.

از خواص ديگر كاهو مي توان به نقش آنتي اكسيداني آن اشاره كرد كه مربوط به ويتامينهاي E، ويتامين C و همچنين
رنگدانه هاي آن مي باشد و بنظر مي رسد آنتي اكسيدانها در پيشگيري از برخي از بيماريهاي مزمن نظير بيماري هاي قلب و عروق و سرطان نقش دارند.

با توجه به خواص بسيار مفيد كاهو گنجاندن اين سبزي در برنامه غذايي روزانه جهت ارتقاء سلامت توصيه مي شود.

تهیه کننده: واحد آموزش همگانی

فهرست