مدیرگروه آموزشي تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی: گروه تغذیه جامعه جهت پاسخگویی به نیازهای تغذیه ای مردم تلاش می کند

مدیرگروه آموزشي تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی اعلام کرد: گروه تغذیه جامعه در دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي با الهام از ایده و تفکر در راستای پاسخگویی به نیازها و مشکلات مردم در امور تغذیه ای، تلاش می کند.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر ناصر کلانتری در خصوص تاریخچه گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: انستيتو خواربار و تغذيه ايران در سال1340 (1961), حدود 59 سال قبل تاسيس شد و در كنار آن مدرسه عالي تغذيه و شيمي مواد غذايي بوجود آمد. در سال 1354 مجلس شوراي ملي، نام انستيتو تغذيه را به انستيتو علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران اصلاح و تغيير داد و در 1355 نام مدرسه عالی به دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي نيز تغيير یافت. وی افزود: انستيتو تا سال 1365 زير نظر وزارت بهداری بود و پس از تغيير نام و ساختار وزارت بهداری به وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكي (MOHME) انستیتو و دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وابسته شدند. گروه تغذیه جامعه، در سال 1355درقالب یکی از گروههای آموزشی دانشکده علوم تغذیه به وجود آمد. بدین ترتیب، گروه تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اولین گروه تغذیه جامعه در سطح دانشگاه های کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مشكلات موجود تغذيه در ايران به روشني نشانگر نياز به متخصصاني است که براي كار در جامعه تربيت شده باشند، بیان داشت: نظام آموزشي در حال حاضر اين نياز را برآورده نمي كند و فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسی و كارشناسي ارشد علوم تغذيه عمدتاً براي تدريس و پژوهش در حوزه تغذيه باليني تربيت مي شوند، بنابران تاکید بیشتر بر تربيت كارشناس یا کارشناس ارشد تغذيه جامعه براي طراحی و مديريت برنامه هاي غذا و تغذيه در سطح جامعه ضرورت دارد. در همین راستا به منظور تربیت متخصصانی که قادر باشند با یک دید میان رشته ای در فرایند سیاست گذاری و برنامه ریزی در کشور نقش داشته باشند، در سال 1389 دوره دکترای سیاست های غذا و تغذیه را با کمک مشاوران بین المللی و با حمایت  از طرف بانک جهانی، طراحی و پیشنهاد نمود که این دوره در سال 1392 برای اولین بار در کشور در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

مدیرگروه آموزشي تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی به رسالت گروه تغذیه جامعه اشاره کرد و گفت: رسالت گروه، تربيت كارشناسان و متخصصان علوم تغذيه در مقاطع مختلف تحصيلي است كه قادر به رهبري علمي، خلاق و هوشمندانه به منظور شناسايي و مقابله با مشكلات مسايل غذا و تغذيه در جامعه و ارتقاء سطح تغذيه اي و كيفيت زندگي باشند . همچنين گروه با انجام پژوهش هاي علمي و مشاوره هاي تخصصي در ارتقا و گسترش دانش تغذيه ، طراحي و اجراي برنامه ها و فعاليت هاي مرتبط ديگر در تحقق اين ماءموريت اهتمام دارد.

دکتر کلانتری ارتقا سطح آموزش دانشگاهي در حوزه تغذيه جامعه را از طريق تهيه طرح درس براي تمام دروس مربوطه در مقاطع مختلف آموزشي، نظارت و ارزشيابي نحوه ارائه دروس ، متون و محتوي آنها براساس برنامه ها و سر فصل هاي مصوب، تخصصي نمودن ارائه دروس مربوطه به گروه توسط اعضاي هيئت علمي صاحب نظر در زمينه مربوطه، ارتقاء توان علمي اعضاء گروه از طريق اعزام به دوره هاي فرصتهاي مطالعاتي ، دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و ميان مدت، ايجاد و گسترش آموزش تغذيه جامعه در سطح كارشناسي ارشد و دكتري و در گرايش هاي مختلف، بهبود كيفيت آموزش عملي و مهارت هاي تغذيه جامعه از طريق ايجاد آزمايشگاه مهارتي ، آزمايشگاه جمعيتي و موارد مشابه،گسترش كاربرد فناوري اطلاعاتي در آموزش و پژوهش توسط اعضاء علمي گروه، تاليف و ترجمه منابع معتبر علمي جهت افزايش دسترسي دانشجويان و دانش پژوهان در صورت امكان در سطح جامعه، نشر مقالات علمي در حوزه هاي مرتبط با تغذيه جامعه و جذب نيروهاي متخصص با درجه PhD در زمينه هاي مرتبط با تغذيه جامعه دانست.

وی با اشاره به اینکه گروه تغذیه جامعه یکی از گروه های چهارگانه آموزشی دانشکده علوم تغذیه و با سابقه ترین گروه های آموزشی دانشکده است، اظهارداشت: اعضای هیئت علمی و اهداف کاری و برنامه هایی را که اجرا شده است، در حال حاضر از لحاظ تعداد هیئت علمی نسبت به آنچه که به عنوان وظایف گروه است، با کمبود امکانات مواجه است. گروه تغذیه جامعه طی سالهای اخیر رشته جدیدی را در حیطه تغذیه جامعه با عنوان دکتری سیاست های غذا و تغذیه كه در حوزه اقتصاد، مسایل جامعه شناسی ، رفتارشناسی انسان و آموزش سلامت ارتباط تنگاتنگی دارد، راه اندازی کرده است و در این زمینه كمبود هایی در سطح مدرس داریم.

دکتر کلانتری افزود: برای حل این مشکل، طی چند سال گذشته سه نفر از دانشجویان خودمان را با گرایش های آموزش سلامت ، اقتصاد خانوار و جامعه شناسی و رفتار مردم تربیت کردیم که بعد از اتمام دوره به عنوان هیئت علمی ما باشند و آموزش این دروس را بر عهده بگیرند که متاسفانه به دلیل برخی از کمبودهای دانشگاه و مسایل کلی هنوز این عمل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش مقاطع كارشناسي و ارشد تغذیه در کلیت هنوز به شکل اینکه ما بگوییم کارشناسی ما تمایز یافته باشد، نیست بیان داشت:  در دوره کارشناسی، گروه تغذیه جامعه و تغذیه بالینی به طور مشترک با همکاری تغذیه سلولی مولکولی مباحث عمومی و کلی برای دانشجویان دوره کارشناسی مطرح می کنند و کارشناسی ما گرایش خاصی ندارد.

مدیرگروه آموزشي تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی بیان داشت: کارشناسی ارشد حوزه تغذیه بالینی مصوب و راه اندازی شده است، البته در گروه تغذیه جامعه  این کار حتی قبل تر از گروه تغذیه بالینی انجام شد اما هنوز به دانشکده ما ابلاغ نشده است که می توانیم کارشناسی ارشد با گرایش تغذیه جامعه بگیریم.

دکتر کلانتری گفت: موضوع ویتامین A و D، بیماری ها و نقش تغذیه در بیماری ها بخصوص بیماری های مزمن ، امنیت غذا و تغذيه ی خانوارها و علل آن، الگوی مصرف موادغذایی خانوارها، کمبودها، اختلالات و اشکالات این موارد اولويت هاي اين گروه آموزشي است كه در این زمینه ها فعالیت می کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموعه فعالیت هایی که در این گروه در حال انجام است، سعی می شود که به سوی پیدا کردن وضعیت، ریشه یابی وضعیت، مداخلات برای حل مشکل و ارایه الگوهایی به حاکمیت برای اصلاح موارد باشد، تصریح کرد: دانشگاه در این زمینه باید پاسخگوی نیازهای مردم باشد و ما با الهام از اين ایده و تفکر (دانشگاه پاسخگو) تلاش می کنیم تا گروه تغذیه  جامعه پاسخ نیازها و حل مشکلات تغذيه اي جامعه را بدهد. این پاسخ بدین معنی نیست که مشکل را خودمان حل کنیم بلکه پاسخ اینست که چگونه مشکل توسط دستگاه هاي ذيربط حل شود.

دکتر کلانتری گفت: چگونگی حل مشکل را واحدهای علمی و پژوهشی ارایه می دهند و امیدواریم ساختارهای اجرایی و حكومتي این روش ها را بکار بگیرند.

مدیرگروه آموزشي تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی افزود: گروه تغذیه جامعه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از 8 نفر هیئت علمی برخوردار است که از این تعداد سه نفر به صورت پاره وقت به عنوان کمک کننده، دو نفر استاد تمام، دو نفر دانشیار و یک نفر استادیار فعالیت می کنند.

فهرست