نقش طالبی در رفع تشنگی

طالبي

طالبي ميوه اي آبدار است كه تشنگي را بر طرف مي نمايد، مصرف اين ميوه به علت داشتن پتاسيم بالا در پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي و فشار خون موثر است. با توجه به نتايج تحقيقات مبني بر نقش پتاسيم در تنظيم فعاليتهاي عصبي ، ماهيچه اي، همچنين تنظيم آب بدن، طالبي با داشتن مقادير مناسبي از پتاسيم مي تواند نقش مهمي در اين موارد داشته باشد.

 از املاح ديگر موجود در طالبي مي توان به كلسيم، منيزيم و فسفر اشاره كرد. همچنین طالبي سرشار از پيش ساز ويتأمين A است كه مي تواند به تأمين بخشي از ويتامينA ِبدن كمك كند. ويتأمين Aدر حفظ سلامت چشم و بينايي، همچنين تأمين رشد و نمو و بهبود عملكرد ايمني بدن نقش دارد. از اينرو مصرف طالبي براي تأمين سلامت و رشد و نمو مي تواند مفيد باشد. طالبي همچنين حاوي ويتامين C و برخي ويتامينهاي گروه B نيز مي باشد كه در تأمين بخشي از نيازهاي بدن به اين مواد مغذي كمك مي كند.

نتايج تحقيقات علمي، اثرات مفيد آنتي اكسيداني مصرف عصاره طالبي را بر روي حيوانات نشان داده است، همچنين ديده شده كه عصاره طالبي مي تواند اثرات مفيدي در جهت پيشگيري از صدمه به آئورت داشته باشد و به بهبود سلامت قلب و عروق كمك كند. با توجه به نتايج تحقيقات، مصرف طالبي مي تواند در حفظ سلامتي از اهميت خاصي برخوردار باشد. از اينرو گنجاندن اين ميوه خوش طعم و آبدار در برنامه غذايي روزانه بويژه در فصل تابستان توصيه مي شود. اما به دلیل شیرینی آن و برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، به ویژه در افراد دیابتی، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

 

 

 

هندوانه (تهیه کننده: مینا کاویانی مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور)

هندوانه با داشتن بيش از 90 درصد آب، ميوه شيرين و آبداري است كه حاوي مقادير مناسبي از پيش ساز ويتامين A املاحي مثل پتاسيم و برخي ويتامينهاي گروه  B مانند ويتامين B1، B2 و نياسين مي باشد.

همچنين بيش از 50 نوع از انواع رنگدانه هاي گياهي از جمله ليكوپن و بتاكاروتن در هندوانه شناخته شده اند كه با داشتن خاصيت آنتي اكسيداني احتمالاً در پيشگيري از بيماري هاي مزمن نظير بيماري هاي قلبي – عروقي و سرطان نقش دارند. تحقيقات نشان داده است كه مصرف روزانه مقادير نسبتاً بالاي آب هندوانه طبيعي (حدود 5/1 ليتر يا 6 ليوان) به مدت 3 هفته، مي تواند موجب افزايش اسيد آمينه آرژنين از طريق تاثير بر افزايش ساخته شدن آن در خون شود.

از آنجايي كه اسيد آمينه آرژنين براي نوزادان، كودكان و بزرگسالاني كه دچار بيماري هاي التهابي و عفوني حاد شده اند ضروري است و ارتباط مستقيمي با بهبود عملكرد سيستم ايمني دارد، به نظر مي رسد هندوانه و يا آب هندوانه طبيعي در چنين شرايطي براي بهبود وضعيت سلامت افراد مفيد باشد.

 

 

مینا کاویانی

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست