کاهش التهاب سلولهای کبدی بامصرف سیاه دانه در کبد چرب

با توجه به شیوع روز افزون کبد چرب غیرالکلی نیاز به راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می شود چرا که عدم درمان بیماری منجر به پیشرفت آن به سمت سیروز کبدی می گردد که درمان آن تنها با روش های پیچیده ای مانند پیوند کبد مقدور می باشد.

دکتر آزیتا حکمت دوست عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی  پژوهشی”بررسی اثر مکمل یاری با سیاه دانه بر چربی های خون-آنزیمهای کبدی-فاکتورهای التهابی و میزان استیاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی” در این ارتباط گفت:. در حال حاضر تنها راهکار درمانی تایید شده برای کبدچرب تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آهسته می باشد.

حکمت دوست ضمن اشاره به انجام طرح پژوهشی فوق گفت: در این مطالعه ما به بررسی تاثیر مصرف ۲ گرم در روز سیاه دانه در کنار رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی پرداختیم .

وی اشاره کرد: در این مطالعه 50نفر بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شرکت داششند وبه 25نفر از آنها مدت دوازده هفته روزانه 2گرم سیاه دانه داده شد نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ۲ گرم در روز سیاه دانه در کنار رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی باعث کاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده در سلولهای کبدی می گردد.

حکمت دوست در پایان گفت:توصیه می شود مطالعات آینده با دوزهای بیشتر سیاه دانه انجام شود چراکه به نظر می رسد دوزهای بالاتر ممکن است تاثیر بیشنری داشته باشند.

فهرست