یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

برخی مواد غذایی و مغذی می تواند با جلوگیری از تشکیل ترکیبات سرطان زا از این بیماری پیشگیری کنند

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، احسان حجازی درباره راه های پیشگیری کننده از بروز سرطان گفت: برخی مواد غذایی و مغذی با جلوگیری از تشکیل ترکیبات سرطان زا در بدن می توانند از بروز سرطان پیشگیری کنند. از ترکیبات سرطان زا می توان به نیترات  و نیتریت اشاره کرد که در بدن به نیتروزآمین تبدیل می شوند. نیترات در غذاهای دودی و شوریجات و ترشیجات نیز وجود دارد ترکیباتی مانند ویتامین ” ث “و فیتوکمیکال های موجود در میوه‌جات و سبزیجات  دارای قابلیت به تاخیر انداختن و یا پیشگیری از تبدیل ترکیبات نیترات و نیتریت به نیتروزآمین هستند. بنابراین مصرف سبزیجات متنوع و  سالاد تازه به جای ترشیجات از ابتلا به سرطان می توانند جلوگیری کنند.

وی افزود: بیسفنول آ (Bisphenol A) یا  BPA از دیگرترکیبات سرطان‌زا است که در پلاستیک‌های دارای بافت سخت مانند ظروف پلاستیکی پیدا شده  که به طور معمول در مصرف روزانه ما وجود دارد. متاسفانه نفوذ  BPA  به درون مواد غذایی  ربطی به حرارت نداشته و سرما و گرما هر دو موجب انتقال  BPA از ظروف حاوی آن به  درون  مواد غذایی می‌شود.

این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بیان داشت:  برخی مطالعات در کشورهای دیگر نشان داده اند که  BPA خون ۹۰ درصد افراد بالاتر از حد مجاز بوده، بنابراین  استفاده از ظروف پلاستیکی برای گرم کردن و یا فریز مواد غذایی توصیه نمی‌شود. همچنین از نگهداری ترشیجات در ظروف پلاستیکی نیز پرهیز شود؛ چراکه این ظروف علاوه بر BPA حاوی  ترکیبات نیتراتی نیز هستند.

حجازی گفت: مادران برای دادن شیر خشک به کودکان از بطری‌های پلاستیکی فاقد BPA یا بطری شیشه‌ای موجود در بازار استفاده کنند.

درجات مختلف کمبود ویتامین D در کشور بالا است

وی در ادامه ویتامین D را ماده‌ای موثر بر روی سیستم ایمنی بدن دانست و اظهار داشت: کمبود این ویتامین  با بروز انواع سرطان ها مرتبط است و متاسفانه در کشور ما  درجات مختلف کمبود ویتامین D بالا است.

این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کنترل مداوم سطح خونی  ویتامین D و در صورت کمبود این ویتامین، مصرف مکمل به صورت قرص یا تزریقی  برای اصلاح کمبود توصیه می شود. پس از رسیدن سطوح خونی این ویتامین به سطح مطلوب  برای جلوگیری از کمبود مجدد، مصرف غذاهای غنی شده با ویتامین D و مواجهه مستقیم با نور خورشید خصوصاً در ساعات ۱۰ تا ۱۴ حداقل به میزان ۳۰ دقیقه در هفته توصیه می‌شود.

حجازی با بیان اینکه میوه‌جات و سبزیجات تازه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E بوده است و از طرق مختلف مانع ابتلا به سرطان می‌شوند، گفت: همچنین فتوکمیکال  مواد مغذی فراسودمند هستند که در سبزیحات و میوجات تازه به مقدار زیاد یافت می شوند. چرا که ترکیبات فیتوکمیکال از چند راه مختلف خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند و این ترکیب با رقیق کردن مواد سرطان‌زای موجود در دستگاه گوارش مانع جذب این مواد در بدن شده است و همچنین سبب مهار تشکیل نیتروزامین‌ها و تحریک تولید آنزیم‌هایی با خاصیت غیرسمی کردن ترکیبات سمی، در کاهش خطر ابتلاء به سرطان کمک کنند.

وی بر جایگزینی پروتئین‌های گیاهی به جای حیوانی را به عنوان راهکار مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دانست و بیان داشت:  پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات منبع سالم و کامل از پروتئین‌های بوده که حاوی فیبر فراوان و فاقد چربی مضر است.

فهرست