اعلام آمادگی انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشگاه برای همکاری در تامین غذای سالم

در افتتاحیه محصولات غذایی سلامت محور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فراهم کردن غذای سالم استراتژی روشن دانشگاه در حوزه سلامت است، نسبت به استمرار همکاری‌ها در حوزه تامین غذای سالم با هدف ارتقای سلامت عمومی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش روابط عمومی،دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاح خط تولید “صنایع غذایی آقای لذیذ خوراک” که محصولات غذایی سلامت محور تولید می‌کند، اظهار کرد: همکاری دانشگاه و صنعت برای رفع نیازهای مردم و مشخصا تامین غذایی سالم مسیری روشن برای تحقق مسئولیت‌پذیری دانشگاه و مجموعه صنعتی لذیذ خوراک است.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران حساسیت ویژه‌ای نسبت به غذا دارند، افزود: غذا یکی از فاکتورهای اساسی در زندگی ایرانیان است و فرهنگ ایرانی با ماده غذایی عجین شده است.

رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: فراهم کردن غذای سالم استراتژی روشن دانشگاه در حوزه سلامت است.

دکتر زالی با اشاره به بیماری‌های منتقله از غذا، گفت: این موضوع بخش زیادی از هزینه‌های پیش‌بینی نشده را به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

سوء تغذیه موضوع دیگری بود که رییس دانشگاه به آن پرداخت و تاکید کرد: عدم کفایت تغذیه‌ای یکی از موارد چالش برانگیزی که است که باید به آن توجه کرد.

وی بر ضرورت فراهم کردن سبد غذایی ایمن و سالم تاکید کرد و ادامه داد: لازم است از ظرفیت‌های صنعتی در  این زمینه بهره‌ببریم.

دکتر زالی با بیان این که صنایع غذایی آقای لذیذ خوراک با کسب گواهینامه معتبر فعالیت با شرکت‌های صنایع غذایی کشور فنلاند مشارکت دارد، ادامه داد: بی‌تردید این اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده وجود دارد که استانداردهای لازم جهانی در حوزه تامین، تولید و توزیع غذای سلامت با نظارت‌های سخت‌گیرانه اعمال شده است.

رییس دانشگاه ادامه داد: تلاش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شرکت‌های طرف قراداد صنعت غذا، بر این است که در قالب ساندویچ‌هایی که در هفت مدل متفاوت الگوسازی شده، غذایی با بالاترین کیفیت سلامت و حداقل هزینه، سطح مطلوبی از کالری، پروتئین و انرژی را برای مصرف کننده به ارمغان بیاورد.

وی تاکید کرد: این غذاها در شکل‌هایی طراحی، تولید و عرضه می‌شود که افراد با هر توان مالی بتوانند با مصرف این میان وعده بخش عمده‌ای از نیازهای تغذیه‌ای خود را برطرف کنند.

دکتر زالی به استفاده از تکنیک‌های منحصربه‌فرد تهیه، تولید، بسته‌بندی و انبار کردن محصولات غذایی در مجموعه صنایع غذایی مذکور اشاره کرد و گفت: با نظارت‌های سخت‌گیرانه کارشناسان شرکت آقای لذیذ خوراک تامین غذایی سالم، کامل و باکیفیت در دسترس خواهد بود.

رییس دانشگاه به مدارس به عنوان یکی از کانون‌هایی که باید در آن غذای سالم توزیع شود اشاره کرد و افزود: در بوفه‌ بسیاری از مدارس دسترسی به غذایی سالم، ایمن و ارزان قیمت سخت یا غیر ممکن است، هدفگذاری بر این مبناست که غذایی سالم در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

وی تامین غذایی سالم و ایمن را استراتژی مهم در حوزه سلامت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به این که شرکت صنایع غذایی آقای لذیذ خوراک اعتماد کشور فنلاند را در عرصه بهداشت همگانی و جنبه‌های سلامت محور کسب کرده، طبیعتا این مهم می‌تواند زمینه همکاری‌های پروژه های آینده را نیز فراهم کند.

دکتر زالی اضافه کرد: گروه‌های پرخطر جامعه مثل زنان باردار و شیرده، افرادی که درچار سوء تغذیه هستند، مبتلایان به کبد چرب و یا بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله گروه‌های پرخطری هستند که ضرروت استفاده از غذای سالم در این افراد اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با دراختیار داشتن یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات گوارش کشوری نقش مهمی در زمینه تامین سلامت مردم ایفا می‌کند، نسبت به ادامه و استمرار همکاری‌ها در حوزه تامین غذایی سالم با هدف ارتقای سلامت عمومی اعلام آمادگی کرد.

رییس دانشگاه ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم‌های متابولیک به سبد متنوع غذایی دسترسی ندارند، دانشگاه این آمادگی را دارد که با توجه به ظرفیت حضور متخصصان و استفاده دانش و تکنولوژی کارشناسان صنعت غذا، برای این گروه‌های خاص مواد غذایی متنوع را طراحی کند، بی‌تردید این موضوع سرفصل مشترک فعالیت‌های آتی تلقی می‌شود.

دکتر زالی ضمن یادآوری تجربه موفقیت‌آمیز مشارکت دانشگاه با کشور فنلاند در زمینه بهداشت دهان و دندان، گفت: استمرار فعالیت‌های مشترک و استفاده از تجربه‌های موفق دوکشور به ارتقای سلامت عمومی منتج خواهد شد.

دکتر امیر مرتضویان رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز در این نشست با اشاره به تصویب سند امنیت غذایی و ضرورت سلامت عمومی اظهار کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بنا بر رسالت ذاتی خود برای بهبود فرایند تغذیه از طریق فناوری غذایی در سطح جامعه وارد مذاکره با صنایع و اصناف غذایی شده است.

وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگی که امکان فرمولاسیون در سلامت دارند، از سوی انستیتو وارد چرخه مذاکره می‌شود خاطرنشان کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به صورت کاملا علمی و با کمک دانش متخصصان، تولیدات غذایی را خصوصا در بخش فرمولاسیون و فرآیندی اصلاح می کند.

وی افزود: در این فرایند مسئله امنیت مواد غذایی و بررسی فرمولاسیون مطرح است.

دکتر مرتضویان تاکید کرد: با اصلاح فرمولاسیون مواد غذایی، سبد غذایی سالم در دسترس جامعه خصوصا گروه‌های پرخطر مثل مبتلایان به  کبد چرب، انواع سرطان و یا سایر گروه‌هایخاص از جمله مادرن باردار، شیرده، کودکان و افرد کم‌برخوردار قرار خواهد گرفت.

وی از برنامه‌های آتی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در زمینه‌های تامین سلامت مواد غذایی در کشور خبر داد و گفت: در مرحله بعد  روند فعالیت اصناف در دستور کاراست چرا که بخش بزرگی از بیماری‌های غیر واگیر نتیجه عرضه‌ اصلاح نشده و فعالیت برخی اصناف مثل تولیدکنندگان لبنیات سنتی، فست فود‌ها، رستوان‌ها و قنادی‌ها است.

دکتر مرتضویان با اشاره به این که انستیتو تحقیقات تغذیه ای با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سازمان غدا و دارو، سازمان استاندارد و معاونت بهداشتی برای اصلاح و تامین غذای سالم در تلاشند، اظهار امیدواری کرد که این روند ادامه‌دار باشد تا بتوانیم فرمولاسیون مواد غذایی را اصلاح و سلامت عمومی جامعه افزایش دهیم.

کاری کاهیلوئوتو سفیر فنلاند نیز در این مراسم توجه ویژه جامعه دانشگاهی و شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی به موضوع سلامت را ارزشمند دانست.

وی ادامه داد: همینطور که می‌دانید با وجود تحریم‌ها این روزها روزهای سختی برای سرمایه‌گذاری است، برای من به عنوان سفیر فنلاند باعث خوشحالی است که می‌بینم کسب و کاری با سرمایه‌گذاری فنلاند در ایران مشغول کار است.

سفیر فنلاند گفت: یکی از سیاست‌های فنلاند نسبت به کشورهای در حال توسعه، ترغیب به استفاده از غذای سالم است خصوصا غذاهایی که در مدارس استفاده می‌شود، اگر به تاریخ توسعه کشور فنلاند نگاه کنیم همیشه محور اصلی توسعه و ترویج استفاده از غذای سالم بوده است، با این رویکرد که حداقل یک وعده غذای گرم به کودکان اختصاص داده شود.

مدیر شرکت صنایع غذایی شرکت لذیذ خوراک نیز در این جلسه از حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مشارکت انستیتو‌تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور قدردانی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که زمینه های همکاری مشترک بیش از پیش توسعه یابد.

https://sbmu.ac.ir/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%20%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85

فهرست