استاد گروه تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه: دریافت انرژی و مغذی ها از عوامل تعیین کننده وزن است

استاد گروه تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه اعلام کرد: میزان دریافت و مصرف انرژی از عوامل تعیین کننده وزن در هر انسانی است. پس از یکسو میزان دریافت از طریق غذاها و از سوی دیگر، میزان مصرف آن در نتیجه فعالیت های روزانه از مهمترین عواملی است میزان وزن، چربی و چاقی بدن را تعیین می کند.

به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر نسرین امیدوار با بیان این مطلب درخصوص دریافت انرژی و سوخت و ساز در کودکان گفت:  اتفاقی که امروز در بین کودکان مواجهه هستیم، اینست که نوع منابع غذایی دریافت انرژی و شرایط سوخت یا مصرف آن تغییر کرده است. بعبارتی نوع مواد غذایی که در دسترس کودکان است، به غذاهایی تبدیل شده که از مغذی های کمتر و انرژی بیشتر به بدن می رسانند، بعبارتی کم ارزش هستند.

وی افزود: سهل الوصول بودن موادغذایی کم ارزش همچون انواع تنقلات و نوشیدنی های دارای قند یک موضوع نگران کننده است. برنامه ها و قوانینی برای جایگزین کردن مواد غذایی تازه و با ارزش تغذیه ای بالا، همچون میوه، سبزیجات تازه و انواع لقمه های با ارزش سنتی مثل نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، تن ماهی و… می تواند کمک کننده باشد و کودکان انتخاب های سالم تری داشته باشند.

استاد گروه تغذیه جامعه دانشکده علوم تغذیه بر محدود کردن ارایه اطلاعات غیرعلمی از طریق تبلیغات، فیلم ها، سریال های تلویزیونی و سینمایی و حتی مصرف موادغذایی کم ارزش توسط بزرگترها تاکید کرد و گفت: در صورت رعایت این مسایل با تغییر الگوهای کودکان به تغییر بزرگ اجتماعی خواهیم رسید. البته برای تحقق یافتن آن نیاز به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های گسترده در کشور داریم.

دکتر امیدوار بیان داشت:  برنامه هایی برای پیشگیری از چاقی کودکان داریم اما هنوز نیاز به گسترش دارد. البته این گستردگی نیاز به هماهنگی بین ارگان هایی همچون آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری ها و حتی صنایع غذایی که با کودکان در تماس هستند، دارد.

وی در ادامه به عوارض ناشی از چاقی کودکان اشاره کرد و افزود: وقتی وزن کودکی به تناسب قدش بالا است، عوارض متعددی برای کودک رخ خواهد داد. به طوری که در مرحله اول رشد کودک  بخصوص در سنین بلوغ در معرض خطر قرار می گیرد و تاخیر یا زودرسی بلوغ صورت می گیرد. همچنین مشکلات اسکلتی و تنفسی ایجاد می شود.

وی تصریح کرد:  بعلاوه، گاهی چاقی در همسالان و جامعه با برچسب زنی بر روی کودکان چاق و اطلاق لقب های نامناسب و جدی نگرفتن کودکان، همراه می شود می شود. در این صورت این کودکان اعتماد به نفس و عزت نفس کمتر دارند و گوشه گیر خواهند شد. بنابراین این کودکان هم از نظر رشد و هم از نظر تکامل شخصیتی و سلامت روان در معرض خطر قرار می گیرند.

دکتر امیدوار با بیان اینکه ذخایر چربی به طور فیزیولوژیکی همراه کودکان چاق است، گفت: این ذخایر، خطر بروز زودرس بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون بالا و چربی خون بالا در کودکان افزایش می دهد و موارد دیگری همچون تغییر شکل پاها، نزذدیک شدن زانوها، مشکلات ارتوپدی، اختلاط در خواب و مشکلات تنفسی را به دنبال دارد که اولین درمان در این کودکان، کاهش وزن است.

وی در ادامه درخصوص حوزه کاری گروه تغذیه جامعه اظهارداشت: این گروه برعلت شناسی، پیدا کردن راهکارهای پیشگیری و مقابله با مشکلات تغذیه ای در سطح جامعه فعالیت می کند و با  تهیه کنندگان تغذیه ای و همچنین تهیه کنندگان شرایط اجتماعی تغذیه ای در ارتباط است.

فهرست