ارزش غذایی شیر و لبنیات در سلامت مردم

مصاحبه با خانم دکتر گلبن سهراب، عضو هیات علمی و استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی

 

1- دلیل کاهش مصرف لبنیات در کشور ؟

کاهش مصرف لبنیات چند دلیل عمده دارد یکی به علت قیمت لبنیات که در سالهای اخیر بسیار بالا رفته است و بعضی از خانواده ها امکان خریدن شیر را ندارند . نکته دیگر بخاطر طب سنتی است که خیلی راجب لبنیات صحبت می کنند که لبنیات طبع سرد دارد و نباید استفاده شود، در صورتی که با توجه به ارزش غذایی خیلی بالایی که لبنیات دارند و منبع خیلی خوب پروتئین ، کلسیم و ویتامین گروه های Bهستند، حتی اگر کسی این باور را دارد باید آموزش داده شود که چگونه استفاده شود تا بحث سردی را مرتفع کند.

2- این موضوع چه نتایجی می تواند در سلامت مردم کمبود مصرف ایجاد کند؟

با توجه به اینکه لبنیات ارزش غذایی خیلی بالایی دارد در واقع ما با عدم استفاده یک منبع خیلی غنی غذایی را از دست می دهیم، یک لیوان شیر 12 گرم پروتئین دارد که پروتئینش از ارزش بیولوژیکی خیلی بالایی برخوردار است. در عین حال منبع خیلی خوبی از ویتامین های گروه B است و همین طور منبع سرشار کلسیم ما با مصرف یک لیوان شیر که حدود 120تا 150 کالری براساس میزان چربی اش دریافت می کنیم مواد مغذی خیلی زیادی وارد بدنمان می شود که در واقع با حذف لبنیات از سبد غذایی، خانوار در تامین این مواد مغذی دچار مشکل می کنیم و خیلی سخت است که ما بتوانیم با این مقدار کالری این همه ماده مغذی را یکجا از یک منبع غذایی دیگر تامین کنیم بنابراین با حذف لبنیات احتمال سوء تغذیه پروتئین و همینطور اختلال رشد در کودکان و احتمال پوکی استخوان افزایش خواهد یافت.

3- چه پیشنهاداتی برای افزایش مصرف پیشنهاد می دهید؟

پیشنهاداتی که می شود کرد سعی کنند قیمت لبنیات را کنترل کنند ودر صورت امکان برای اینکه با قیمت مناسب تری در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد سوبسید به آن تعلق گیرد.

یک بحث خیلی مهم بحث فرهنگ سازی و آموزش که در واقع از کانالهای مختلف بحث آموزش باید پیگیری شود. بخاطر رشد سریع شبکه های اجتماعی مردم از منابع خیلی غیر معتبر خبر دریافت می کنند و فیلم های مختلف در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود در ارتباط با مضراتی که لبنیات می تواند داشته باشد و در مقابلش یک قدرت قوی، معتبر و مرجع نمی بینیم که به صورت علمی پاسخگو باشد.

۴- در حال حاضر آماری از میزان مصرف لبنیات در کشور دارید؟

این اخبار باید به صورت کاملا کارشناسی شده به مردم اطلاع رسانی شود، چه ازطریق صداو سیما، چه از طریق مصاحبه های علمی و حتی نامحسوس. شاید مردم آن میز گردی که در تلویزیون دیده می شود به اندازه یک سریال تلویزیونی که در آن بر مصرف لبنیات تاکید دارد، یا هنرپیشه ای که مورد علاقه مردم است و لبنیات مصرف می کند شاید آن تاثیر را نداشته باشد. گاهی آن میز گرد علمی آنقدر بیننده ندارد که سایر برنامه ها مانند برنامه آشپزی تلویزیون و یا حتی در رادیو گفته می شود. در سریالها به طور نامحسوس بهتر است که آموزش داده شود. همینطور که در انواع شبکه های اجتماعی همه کار می کنند و مطلب گذاشته می شود آن مراجع علمی ما هم به همان میزان فعال باشند و مطالب علمی در اختیار مردم قرار دهند.

1400/08/30

فهرست